Hej.
Runt 2005 nördade jag ner mig i FVLP då vi byggde hus och valet föll tillslut på en Comfortzone CE50. Den sjunger nu på sista versen och behöver bytas ut. Då jag inte längre är så insatt undrar jag vad expertisen rekommenderar?
Lite info:
150 kvm 1,5-plansvilla i Luleå. Golvvärme i hela huset. Pelletskamin för stödvärme (ej vattenmantlad).
Har idag som sagt en Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump med inbyggd vv-beredare och 9 kW-elpatroner.
Jag har försökt titta lite på vilka FVLP som finns idag och konstaterar att Comfortzone finns kvar. Även Nibe F730 verkar intressant och så finns det Bosch. Dessa verkar dock ha betydligt lägre återvunnen effekt om jag förstått det rätt? Finns det fler märken som gör FVLP som ger runt 5kW återvunnen effekt?
Jag sneglar även lite på luft/vatten-pumpar. Har dock två farhågor: blir det lika effektivt som en bra FLVP uppe i Luleå eller är det dömt att misslyckas? Och behöver jag skaffa mekanisk ventilation om jag väljer Luft-Vatten?
Hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor. Det är -18 grader ute nu så...