Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nattkörnin BVP  (läst 439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rietveld86

• Gäst
Rietveld86
Nattkörnin BVP
« skrivet: 21 december 2021, 14:55:27 »
Hej,

Jag har alltid kört med öppna temrostater och lått BVP sköta temperaturen mot golvvärmen via utegivare. funkat fint hittils!
Nu har jag rörligt elpris och funderar på att strypa alla termostater dagtid (kl 06-19)

Jag har ett ganska trögt hus som kan eldas lite i en större kamin vid behov och har testat detta och det funkar bra, huset hinner inte bli "kallt" eller större tempvariation. Men bergvämren jobbar ju järnet under natten.

Torde inte detta vara en större energibesparing än "jämn retur/gång på pumpen" som man normalt eftersträvar? Nu när det skiljer upp till 1000% på elpriset natt vs. dag...

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 26742
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nattkörnin BVP
« Svar #1 skrivet: 21 december 2021, 17:48:37 »
Vad har du för grejer?
Finns möjlighet till "nattsänkning", den kan man ju ställa in för dagtid istället.
Om man dessutom spärrar elpatron så tror jag med på detta än att använda termostaterna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 3471
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2021, 18:47:58 »
Klart det går med att göra så, men kanske blir det orimligt varmt på natten att sova i. Ska man göra något med att lagra så finns bara att köra VP på max på natten och lagra i en tank. Det blir en stor rackare då om den ska hålla en hel dag med högt pris. Kan du köra extra med en EL-patron och ladda en tank ca 65 -75 C så kanske det klarar sig, men då ska det shuntas ut från tanken och VP ska kunna köras som en inverter ( tror jag du har ) eller ON/OFF med någon omkoppling  manuellt eller automatik.

Rietveld86

• Gäst
Rietveld86
« Svar #3 skrivet: 22 december 2021, 21:27:43 »
Tack för era svar!
En Thermia Atlas 12 har jag.
Sen golvvärme från termeco.
VVC och kulvert från garaget.

Jag har ju kört ett par dagar nu och tycker det funkar bra.
Huset har träfiberisolering en lamelltimmeretomme, så det ackumulerar nog en hel del i husets konstruktion.

Kan ju dock bli lite nedåtgående spiral så får se om det funkar bra att stänga på dagen nu över jul och nyår.

Tyvärr börjar även elpriset stiga på natten :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?