0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den ser ut att gå hela tiden men bryter för VV-laddning relativt ofta.På natten går den iofs flera timmar utan VV-laddning så troligen är växelventilen tät.Används det mycket varmvatten hemma, annars kan VVB vara felkopplad?Hur stort hus är det och hur många kW är värmepumpen på?
Hej fpow. Jag har noterat att du skriver samma frågor även i en annan tråd. Skall vi hålla oss här?Jag svarade:Först några enkla frågor. Är du nöjd med temperaturen i huset. Kurvan kan mycket väl stämma för ett äldre hus med radiatorer. Jag har liknande värden i min gamla kåk med samma typ av radiatorer.Om du tittar på GM värdet i servicemeny, vad har du för värde?Med standardinställning skall elvärme gå till vid GM -400.Hur stor effekt har du på värmepumpen. Kanske är din VP helt enkelt för liten för att klara -3C utan elvärmetillskott.Vid standardinställning går din pump igång vid GM -60, men om pumpens effekt är för liten kommer du att se att GM sjunker vidare mot -400, trots att kompressorn är igång. Själv har jag trådkopplad innegivare. Tänk på att trådlös = batteri
Ligger huset i den sydligare delen av Sverige och värmepumpen är rätt gammal behöver inte tillsats vid -3 vara fel även om det med dagens mått är snål dimensionering. Det kan också vara så att man beräknade värmebehovet fel och trodde huset drog mindre värme än vad det gör. Det verkar som om kompetensen hos tidigare ägare och/eller installatör kunde ha varit bättre.
Pumpen är en F1245 och en 6a. =6kwHuset är på 220kv (tre våningar) och värmer även ett garage på 30kv
för liten pump!