0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Läcka på EL-patronen , VP ligger utanför en jordfelsbrytare då , annars har den löst direkt , Kolla in så det inte är mer fel . EL-patron går att byta, inte många timmar tillskott på den inte. ni klarar er bra med storleken. Är ni säkra på att byta, kör den utan tillskott ett tag och se vad den ger, varför byta något som fungerar. Nästan alla servicefolk från ett företag dömer ut och vill sälja Är säkert en 9kW i den med många stift på och 2 tum ( 50mm ) gänga finns för bra priser , an del tar 2,5 kkr och andra 1,8 kkr sök på https://www.pricerunner.se/sp/elpatron-9-kw.html?gclid=CjwKCAiAh_GNBhAHEiwAjOh3ZE09lEySfhl-4eVsXKwPcq3Gg3CeVmkgeUNjdGcjDbiHCFO--PbM9xoCKZkQAvD_BwE så ser du
Nu ska jag se om jag kan räkna rätt på drifttiden, tror den går till 32767 h och sen börjar om från -32767, så jag får det till 56547 h.Om den snurrat sen 2002 så blir det ca 3000 h/år i drifttid, låter rimligt.0,5 % TS tid är bra, så en 7 kW värmepump kommer klara ditt värmebehov.Tack för hjälpen med uträkning av driftstiden! Känns gott att höra att den ändå verkar vara väldimensionerad för huset. Jag har ringt till några återförsäljare och de säger som minst 10 kw men nya pumpar ligger på 3-12, kan man anpassa pumparna så att den jobbar på samma nivå som nuvarande? Vi är oroliga att det blir för litet med 8 kw eftersom nuvarande pump får jobba hårt när det är kallt. Den går dygnet runt för att hinna ikapp. Tidigare ägare hade mycket kallare inne än vad vi har, bott här i 4 år nu. Vi vill kunna ha det varmt och kunna duscha utan att känna en begränsning eller rädsla för att hålet och pannan blir för liten.Har kollat på ivt geo men en 12a. Frågan är om borrhålet klarar den? Blir samma fråga på thermia calibra 12 egentligen. Försäljaren på thermia verkar vettig och flera grannar har honom och är väldigt nöjda därför lutar det åt just thermian. Om man nu skulle behöva borra, behöver det hålet vara lika djupt? Läste att olika borrhål med olika djup kan ge sämre effekt?
Nu ska jag se om jag kan räkna rätt på drifttiden, tror den går till 32767 h och sen börjar om från -32767, så jag får det till 56547 h.Om den snurrat sen 2002 så blir det ca 3000 h/år i drifttid, låter rimligt.0,5 % TS tid är bra, så en 7 kW värmepump kommer klara ditt värmebehov.Jag skulle kolla på i ex en IVT Geo 508 om du vill slå på stort.Den ekonomiske kollar på Bosch Compress eller Nibe 1226 med typ 7-8 kW kompressor.Tror inte du behöver en ny borra.
Husets värmebehov är detsamma oavsett vad det är för värmepump som installeras. En inverterpump med en högsta effekt på 12 kW kommer bara att belasta borrhålet hårdare under sådana förhållanden när elpatronen behövdes för att komplettera den befintliga pumpen, det vill säga nästan aldrig. Pumpen lär inte behöva ge mer än ca 9 kW när det är som kallast ute. Att pumpens maximala effekt är högre spelar ingen roll. Lägsta effekt på12 kW inverterpumpar brukar ligga runt 3 kW vilket betyder att en sådan pump kommer att gå som on/off-pump när det är varmare än några plusgrader ute. I och med att värmeuttaget med en inverterpump blir jämnare över tiden kommer den att så att säga vara snällare mot borrhålet. Det är bra köldbärartemperaturer men de kanske är lite höga för närvarande i och med att pumpen drar onormalt mycket el. Det ger mindre värmeuttag från berget för samma producerade antal kWh värme. Något mer borrhål behövs i alla fall inte.
Man brukar säga att antal start/stopp sliter på kompressorn som man strävar efter att minimera detta. Väljer man lagom storlek på värmepumpen blir det färre start/stopp och med varvtalsstyrda modeller bara under en del av året.