0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Kan jag på något sätt "stjäla flöde" från andra slingor (A1, A4, A5)?
2. Ska jag ändra kurvan och/eller parallellförskjuta densamma så att temperaturen blir behaglig i det kallaste rummet och sedan strypa framledningen i övriga rum i golvvärmens fördelarcentraler?
3. Laborera med lutning/parallellförskjutning tills temperaturen blir bra i kallaste rummet och använda rumstermostaterna för att justera ned flödena i övriga rum?
4. Acceptera att ett rum är något svalare. Det är ju inte obeboeligt, men något för svalt för min smak.
Det står att A2 och A3 styrs from samma termostat. Kan det vara så att den sitter i den varma delen? I så fall om den är trådlös sätt den i den kalla delen....Jag köpte mig en IR-termometer för då kan jag mäta temperaturen på golvytorna. Med en sådan så skulle du kunna se om det var temperaturskillnader på golvytan i den varma vs kalla delen.
Du kan strypa dessa slingor, då ökar du flödet i alla andra, även värmeavgivningen.
Testa gärna att köra A2 och A3 enskilt avstängda, en i taget för att bekräfta att slingorna verkligen går som ritningen, och att de är kopplade på rätt ställe i fördelaren.
Är ventilationen lämplig för dessa nya rum? Donplaceringarna är strategiska för varje rum. Don kanske behöver flyttas eller kompletteras med denna nya vägg.
Har haft liknande problem i min entrehall som är en tillbyggnad. Nr 2 skulle ha löst problemet men med att alltid gå med högre framledning samt justera om alla andra slingor/radiatoer, jag valde Nr 4, Acceptera kallare. Nu har den blivit så pass gammal så vi renoverade väggarna ner till reglarna och gjorde om isoleringen och vindskyddet från fuskbygget det ursprungligen var vilket löste det för oss.
Ja, jag har också funderat på om ventilationen, som är dimensionerad för ett större rum ställer till det. Det sitter två tilluftsventiler som båda hamnade i det "kalla rummet". Det har faktiskt varit min primära teori, att för mycket sval luft leds in i rummet. Dock lade vårt FTX-aggregat av under ett dygn och jag tyckte faktiskt inte att det ledde till någon nämnvärd skillnad. Men man kanske ändå borde försöka strypa tilluftsflödet för att anpassa det till det mindre rummet? Detta är inget jag har kompetens eller instrument att göra själv så man kanske borde kontakta någon ventilationsfirma..En annan fråga: finns det någon möjlighet att det finns luft i någon av slingorna A2 eller A3? Jag har hört att det också kan leda till dåligt flöde. Men då kanske golvet skulle kännas helt kallt? Stämmer det att ett bra sätt att jaga ut eventuell luft är att skruva igen samtliga slingor utom en i fördelningscentralen (under X timmar)?