0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Å andra sidan borde värmeupptagningen bli större om man bryter det laminära flödet i böjarna?HAr för mig att jag sett Daikin skriva någon gång att de kör maxfart på KB-cirkpumpen av den anledningen, värmeupptagningen ökar så pass mycket att det lönar sig att ödsla mer elenergi i pumpen för att få varmare Brine.COP stiger så pass mycket.
Nja, vätskan rör sig inte i en cirkel, den ändrar riktning om man följer flödesriktningen.Det går inte att jämföra med ett hjul som har masscentrum i navet.Strömmande vätska i en böj har inget nav där masscentrum finns.Ändring av flödesriktning innebär kraft måste tillföras för att flödet inte ska minska.Om man bortser från strömningsläran och tänker sig helt friktionsfritt flöde och går rakt fram så tappas ingen fart.Men ändring av riktning kommer alltid minska farten, läs på om tröghetslagarna.All förändring av riktning kräver att kraft tillförs och då behövs en motkraft för att bibehålla hastigheten.
Enligt den dynamik jag lärt mig så accelererar en vikt som rör sig i en cirkelformad bana.Det har inget med strömningsläran att göra, utan det handlar om tröghetsläran. Det innebär att pumpar du en vätska i böjar, oavsett böjradie, så så kommer det krävas lite extra kraft jämfört med ett rakt rör, vid samma flöde.
Detta beror inte på att friktionen mellan isen och skridskorna ökar vid en försiktig sväng utan att farten du har minskar av den kraft du överför mot isen i svängen.
Men om tänker sig att slangen är lindad i en cirkel så kommer vattnets masscentrum att vara i mitten. Skulle det då inte bli något tryckfall? Masscentrum för pendeln till en klocka eller gungande barn ligger inte heller i upphängningspunkten men där är det bara friktionen som bromsar, inte pendelrörelsen i sig. Utan ha testat skulle jag vilja hävda att gör man skridskosvängen i en doserad iskurva så att isen hela tiden är vinkelrät mot skridskoåkaren så kommer man inte att märka någon ökad hastighetsminskning i kurvan.
Min förklaringen är nog inte så bra, det handlar snarare om påverkan från yttre faktorer, eller yttre krafter.Pendeln påverkas av yttre faktorer, dels som den hänger i, dels tyngdkraften, och hastigheten påverkas i högsta grad av detta.Men pendeln återfår sin hastighet när de 2 krafterna drar i den med den växelverkan som uppstår.
Vi är verkligen utanför den ursprungliga frågan men fortfarande med någon slags relevans. Ska man lägga slangen rakt eller spelar det ingen roll? Dessutom tror jag att jag inte är den enda här som är lite fysiknördig så här kommer ett svar.Det krävs kraft för att ändra riktning på något som rör sig, inte nödvändigtvis energi. Kraft kräver bara energi om det finns en rörelse i samma riktning som kraften. Om rörelsen är i motsatt riktning FÅR man energi. Om rörelsen är vinkelrät mot kraften eller om det inte finns någon rörelse blir det ingen energiöverföring alls. Kom ihåg, marken utövar en kraft på en sten som ligger på den eller en skateboard som står eller rullar på den utan att det krävs någon energi. Och det har inget att göra med att kraften är konstant. Du kan t.ex ställa dig på stenen eller skateboarden och öka kraften utan att det sker någon energiöverföring. Det finns inget i tröghetslagarna som förändras för att kraften är konstant.Det går som du säger att se på solsystemet som ett enda system med ett centralt masscentrum, men det går också att se på det som två skilda kroppar som påverkar varandra med olika krafter, fysikens lagar fungerar på samma sätt alltid. Det går faktiskt också att se på vätskan som rör sig i röret och knuffar på sidan av röret och därmed knuffar jorden åt sidan som ett system tillsammans med jorden också. Eller som två. En person som åker skateboard och sparkar av mot marken kan också räknas som ett system tillsammans med jorden eller som två separata. Vad som är "yttre" påverkan och vad som "inre" får man bestämma själv.Ett annat exempel utan ett lika tydligt masscentrum är t.ex. en boll som snurrar runt en pinne i ett snöre. Utan friktion snurrar den hur länge som helst.En retorisk fråga: Om du lägger slangen i en ring så att kraften är konstant, krävs energin då? Är det skillnad mellan att lägga den i en ring eller att ha den som en fyrkant med runda hörn?En sista fråga är vad som du tror händer med energin som krävs för att ändra riktning. Friktion försvinner som värme, acceleration ökar den kinetiska energin i objektet som rör sig (vid deceleration överför objektet energi till det som bromsar det som sedan oftast försvinner som friktion) men vad händer med den energi du syftar till? Energi kan som bekant inte förstöras.VänligenBjörn