0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I inställningarna för värmepumpen kan du välja kontinuerlig eller intermittent drift, jag gissar att intermittent drift rekommenderas om du har arbetstank.Då kan du inte mäta och jämföra temperaturer när kompressorn står.3 graders deltaT på golvvärmen är nog vad de vill ha vid DUT, alltså när du kör ut dem maximala temp som anläggningen är designad för - övrigt tid på året kommer deltaT att bli lägre (mindre värmeavgivning vid låg framledningstemp).Men visst, man kan ju säga att din cirkpump troligen är designad för radiatorer som skall ha 10 graders deltaT, och då kan den gå på lägre flöde.Eller, så skall den mata en golvvärmekrets med shunt, och mata ut vatten till den - med 10 graders DeltaT.Alla värmesystem idag skall i princip vara designade för en deltaT på 10 grader, då det är vad boverket stipulerar.Är dock lite osäker på vad de sagt om system som består av enbart golvvärme.Men det är smart att göra som du gjort, hoppa över shuntgruppen, den extra cirkpumpen behöver du inte.Däremot funderar jag på om du har något överhettnings-skydd installerat, det brukar sitta med som en del i shuntgruppen? (Så du inte riskerar smälta golvvärmeslangarna om det blir nåt knas med värmepumpen.)
Tack igen för all hjälp! Jag har en störning att jag måste förstå saker.
Med all rätt!Testa sänk "varma sidan" av "kurvan" denna gången.
När kompressorn står still har du inget flöde i ledningarna mellan värmepump och tank, det stillastående vattnet (speciellt om rören är isolerade) kan därför vara varmare än vattnet i tanken, som ju kyls av golven.Den externa kretsen har du ju alltid flöde i, kanske 10-15 liter/minut, så redan på ca 10 minuter är tanken helt avkyld av returen från golvvärmen, medan vattnet som ligger kvar i värmepumpen och ledningarna till/från tanken kan vara varmare än vad tanken är.Riktigt hur man löser risken för överhettning utan shuntgrupp/push vet jag inte, men det kan ju ändå vara värt att ha i åtanke, i vart fall att du angett max framledning till 50 grader eller nåt sånt.Att pumpen ter sig klen har nog mer att göra med slanglängden än med ytan på golven, de kanske har justerat slanglängd bara så att det skall fungera med den pump de rekommenderar.I ett större hus kanske man måste ha fler slingor eller större diameter på slangen för att det skall fungera.Egentligen är det bättre att ha flödesmätare monterade och strypa in flödet på varje slinga än att strypa in deltaT som grundjustering.Tycker jag i alla fall.