0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför skiljer sej framledning/returledning såpass mycket? Och vad betyder siffran inom parantes? Jag vill ju minnas att framledningstemp skall vara satt till ett betydligt lägre max än 47 grader?
Ni har liten skillnad mellan framledning och retur, har för mig det rekommenderas runt 8 för din pump.
55 kWh/m2 säger tyvärr inte mycket mer än att värmepumpen ska gå mindre än ca 5000 timmar/år. Finns det ingen uppgift om effektbehov vid dimensionerande utetemperatur? Okej, det låter ju bra. Den har snittat 2600 h/år sedan 2010.Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong? Finns det någon volymtank i systemet?Betong i bottenplan på hus. Träbjälklag övervåning. Betongplatta i garage. Ingen volymtank. Differensen är bara 4 grader så den är inte stor. 70 grader tolkar jag som att det är max framledningstemperatur. Vid högre temperatur stannar kompressorn. Detsamma gäller 55 grader som är högsta tillåtna returtemperatur. Det är golvvärme i hela huset så låg differens är att föredra även om det inte är optimalt för pumpen.
Är det bara 19 minuter mellan bilderna?Första bilden kör den värme, men framledningen är ju lägre än beräknat värde så integralen stiger, hur har den hunnit arbeta bort 600 på 19 minuter? Andra bilden kör den en vv körning.Ni har liten skillnad mellan framledning och retur, har för mig det rekommenderas runt 8 för din pump. Siffran inom parentes är beräknat värde vid värmekörning och 70 är max värde vid vv.Har du termostater som stänger?Om du trycker och håller in vänsterpil kommer servicemenyn fram. Där finns varmvatten. I den står mera om när en vv kommer att göras. Ta en bild där också.
Okej, det låter ju bra. Den har snittat 2600 h/år sedan 2010.
Det kan inte läcka över varmvatten till kallvatten någonstans?