0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Säkerhetsventilerna menar man. 1,5 eller 2,5 bar står den på den till värmesystemet. 9 bar på den till tappvarmvattnet.1 bar funkar i de flesta fall bra.Se till att du hittar påfyllningskranen innan du öppnar säkerhetsventilen, du kan öka trycket som test att du hittat rätt.
Röd hatt/vred är säkerhetsventilen för värmesystemet. Brukar som sagt vara på 1,5 eller 2,5 bar. Normalt fyller man på till 1 bar tryck på manometern. Säkerhetsventilen för tappvarmvattnet är den svarta ventilen i mitten. Ser ut som det står 10 bar på den(?)
Ser rätt uppfattat ut. Testa höj trycket till 1,1 bar först som test så du vet att du hittat rätt kran. Bättre det än bli med lågt tryck och inte veta hur man höjer efter du motionerat säkerhetsventilen (då trycket sjunker).
Den behöver inte stå högre än att vattnet når upp på taket utan att det blir undertryck och luft sugs in.Dvs 0,1 bar per meter.Sen finns det en hel del kuriosa om solfångartryck som kanske är värt att kolla in om man är intresserad.Fungerar anläggningen och trycket inte varierar mer än 1 bar när solen ligger på hade jag inte gjort underhåll.Min har legat på 3 bar +- 0,1 bar året om sedan jag köpte huset.Du ska byta propylenglykol-blandingen var 10:e år, om inte det är gjort kan det vara en bra idé att gå till botten med trycket samtidigt, se så expansionskärlet är helt osv.
Många rörmockare har en spoltunna för bergvärme och en extra för solfångare. Kan även vara så att det har en handpump för fyllning. Så det är lite mer prylar för att fylla på.Jag rekommenderar inget annat underhåll än kontrollera tryck, att temperaturgivarna visar rätt och utvärdera värdena under produktion att det känns som att värmen överförs till tanken när det går.Ofta bekymmersfritt med solfångare.