Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av bergvärme/kyla och radiatorer, golvvärme samt fläktkonvektorer.  (läst 928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjornRoyter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

VI planerar att bygga ut och samtidigt byta från direktverkande el till ett vattenburet system med bergvärme. Min tanke hittills har varit att i utbyggnaden lägga golvvärme, sätta in radiatorer i gamla delen och komplettera med fläktkonvektorer. Min förhoppning med fläktkonvektorerna är (i prioriteringsordning) att 1. kyla på sommaren, 2. stötta radiatorerna de kallaste dagarna (men ha låg/ingen fläkt när värmebehovet är litet) 3. snabbare kunna värma upp huset om man kommer tillbaka från semester/dyl.

Har tittat på Daikin Altherma 3 Geo som verkar kunna ge aktiv kyla och värme i samma system. När den slår över till kylning verkar det finnas två alternativ (se scheman nedan), antingen att ha en avstängningsventil som stänger av de delar av systemet som inte är anpassat för kyla (radiatorer, golvvärme) eller att låta golvvärmeshunten se till att temperaturen i golvet aldrig är under 20. Inget av de förslagen är riktigt optimalt. Jag inte vill ha radiatorerna på golvvärmeshunten för att kunna ha högre temp på radiatorerna än på golvvärmen. Avstängningsventilen blir också bökig eftersom jag antar att jag behöver 3 fördelarskåp i utbyggnaden och 3 i gamla delen:

Fördelare för fläktkonvektorer -> Avstängningsventil -> Fördelare för radiatorer -> Shunt och fördelare för golvvärme.

Jag funderar också på hur jag ska styra alltihop, ska man använda LK/Uponors termostater och styrdon eller Daikins system eller en blandning? Det smidigaste vore ju om styrdonen till alla golvvärmeslingor och radiatorer automatiskt bara skruvades ner till noll när kylan gick igång men jag förstår inte om det går att koppla så. Det enda jag hittar om styrningen till avstängningsventilen är att den kan vara "normaly open" eller "normaly closed" och styrströmmen är 230v ac. Jag tolkar det som en magnetventil men det känns ju onödigt att ha minst två magnetventiler (á 10w?) körande halva året bara för att två gånger om året ställa om mellan kyla och värme.

Har ni några kreativa idéer på hur jag ska göra?

/Björn

Utloggad AndersAld

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har ganska likartade tankar då vårt hus installerades med Daikin Altherma2 och golvvärme på BV. Nu vill vi komplettera med fläktkonvektorer i ekonomidel/garage och ev. på övervåningen.

Har letat efter bra info från Daikin kring deras fläktkonvektorer men just styrningen verkar man behöva läsa i BVP:s installationsmanual, som har vissa brister i informationen kring just de logiska kontrollerna.

Jag har tyvärr inte erfarenhet själv av de logiska styrningarna du funderar på mer än hur vår Daikin idag körs.
Jag är otroligt nöjd med nuvarande setup som bara funkar och som anpassar flödet själv för att uppnå delta-T, men med vetskap att fläktkonvektorerna gärna vill ha 4-5 grader varmare framledning än golvvärmen - så ser jag ett behov av att installera en shunt mot GV-slingan om jag adderar ett par fläktkonvektorer.

Jag hade själv förpassat tanken på att kyla via konvektorerna till jag läste ditt inlägg, kanske det räcker med en magnetventil för att hindra flödet till GV, alt. Manuell frånkoppling sommartid.

Har du funderat något kring kondensbildning vid kyldrift? Det är något som gnager inom mig att det kan bli fukt om man inte isolerar väldigt bra, och vissa av våra utrymmen passar inte för att avleda ev. kondensvatten från fläktkonvektorerna.

Jag tycker du tänker rätt gällande framledningstemp och shuntar - där handlar det om att få effektivitet i systemets komponenter.
Att ha 1-2 magnetventiler som drar lite ström ser jag som den mer intressanta lösningen då du är ute efter automatik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 393
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!