0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har man en ny panna är säkerhetsventilen på 2,5 bar. Förr var den på 1,5 bar. Nytt hus och ny panna kanske kan ha 1,5 - 2 bar men i ett lite äldre hus skulle jag nöja mig med runt 1 bar i systemet.
Intressant ändå, kanske är det som det handlar om?Frågan är om det är någon nämnvärd skillnad? Speciellt i längden när systemet fått chans att avlufta sig? Tänker på gamla öppet expansionskärlsystem med 0,3 bar. De pumparna går ju inte sönder. Dock, avsyras vattnet av att man värmer det med än med värmepump (ved).Siffran 0,63 bar kommer från expansionskärlsbruksanvisning när de vill nyttja kärlet till max. Förtryck x 1,25. Det är ju bra om han har ett medvetet för litet i alla fall.
CItat """ Jag kommer nog be röris att byta till en 2,5-bar ventil """ då är det nog bra att veta att radiatorer bruka ha ett max arbetstryck på 3 bar , känns lite fel att jobba på kanten av max, sen VP som säger så , det är max vad det får vara inte det minsta, så har du 1,5 bars säk nu så ger det inget att byta till högre, blir varken bättre eller sämre, bara mer pengar ut. Så låt var som det är, fungerar i flera tusen hus i dag och ditt är inget undantag.