Att köpa av de billigaste serierna som tillverkarna säljer innebär som regel sämre funktion (lägre COP och kanske sämre avfrostningsalgoritmer) vid låga utetemperaturer.
Exakt vad som skiljer är svårt att säga, men här finns några saker som kan skilja:
1. På nordenanpassade värmepumpar har de flesta idag 3-lagers förångare i utedelen, billigare modeller kanske bara har två lager.
2. På nordenanpassade värmepumpar har man reverserat flödet genom förångaren för att få motströmsvärmeväxling vid värmedrift istället för vid kyldrift, som är fallet på den stora mängd AC som säljs i världen. (Som används huvudsakligen för kyla)
3. På nordenanpassade värmepumpar har man ofta en högre trigger-temperatur för när avfrostningen anses vara slutförd. Man värmer alltså upp förångaren till kanske 16-18 grader istället för på den stora mängden värmepumpar som inte går i lika kallt klimat, på dem kanske man nöjer sig med 12 grader som triggertemp för att avsluta avfrostningssekvensen - blir det riktigt kallt ute så räcker det inte till, lite is blir kvar och med tiden brukar det resultera i helt ihopfrusna uteddelar - ibland med skador på fläktvingar, fläktmotorer eller förångare som följd.
Om och i så fall vilka av dessa punkter som just AP har sparat in på har jag ingen aning om, men om jag får killgissa så är det troligen en eller ett par.
Är osäker på om även innedelarna på nordenanpassade maskiner är bättre designade, men det skulle inte förvåna mig det minsta.