Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Hero LN25 värmer inte, utedel snurrar ej?  (läst 2650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke42

  • Gäst
Micke42
Mitsubishi Hero LN25 värmer inte, utedel snurrar ej?
« skrivet: 09 december 2021, 14:11:46 »
Hej,

Troligen nybörjarfel men jag hittar inget som passar på mitt problem när jag söker, troligen för att jag inte riktigt vet vad jag ska söka på :)
Jag installerade en Mitsubishi Hero LN25 i slutet av 2018 så den är tre år gammal, den sitter i vårt garage+förråd. Den har fungerat jättebra och jag har i regel haft den på värme-läge, fläkt-hastighet 2 och 15 grader. Den har hållt sig stabilt men det har blivit varmare på sommaren vilket är OK. Undet vintern har den kunnat dippa ner mot 10 grader när t ex garageporten varit öppen men sen repar den sig. Men för ett par veckor sedan hände något och nu har det varit 2-3 grader i garaget och "bara" ungefär -8 som kallast utomhus. Just nu är det 5 grader i garaget och -1 utomhus.

Fläkten är igång, inga felkoder, jag har wifi-anslutning, jag ser att ändrade inställningar via appen och via fjärrkontrollen fungerar. Den "svarar" med ett pip och appen uppdateras med nya värden.
Däremot snurrar inte fläkten på utedelen alls - är det normalt? Den har kanske varit snötäckt och det har jag nog missat att fixa men just nu är den torr och ren och den har varit det i minst ett par dygn men den snurrar ändå inte. Jag har testat att stänga av pumpen och starta igen men det hjälper inte. Jag testade att slå på värmeläge, 23 grader och maxade fläkten - men den blåser bara kallt och utomhusdelen snurrar inte.

Vad kan vara fel?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN25 värmer inte, utedel snurrar ej?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2021, 14:18:42 »
Om den står i läge sol via MODE knappen och det piper i innerdelen och ingen lampa blinkar på innerdelen ?

Man kan även kika efter felkod på utedelen men det är garanti kvar på den så kontakta din återförsäljare.
Tar nu för givet att det är ca 230V till aggregatet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN25 värmer inte, utedel snurrar ej?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2021, 16:59:56 »
Kan det vara så att den varit fullständigt igenisad, eller det blivit riktigt kallt med öppen garagedörr?

Kanske är så att den inte klarar av att starta upp från en så låg temperatur som 5 grader inne. Prova att värma upp luften runt omkring med en värmefläkt/portabel konvektorelement och starta upp den igen när det är lite varmare i garaget. Om jag inte har fel så krävs det en viss minsta innetemperatur för att den ska kunna börja jobba.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN25 värmer inte, utedel snurrar ej?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2021, 17:13:19 »
Utedelen brukar starta även om det är under 10 grader i rummet men om jag förstod det rätt så är det bara innerdelen som snurrar och då troligen på lägsta fläkthastighet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Micke42

  • Gäst
Micke42
SV: Mitsubishi Hero LN25 värmer inte, utedel snurrar ej?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2021, 10:36:40 »
Tack för svar båda två!
Det är löst nu, kortfattat så verkar det ha hjälpt att värma upp garaget men skriver av mig lite för att ge info till andra som kanske söker fram den här tråden.

Ja, det är 230V. Inget pip, ingen blink utan bara blå konstant lampa som det är för "normal drift" på den här enheten, inte heller några felkoder i "larmloggen" i appen.
Innerdelen har inte varit nedfryst och det ha rinte varit minusgrader inomhus men däremot kan utedelen fått sig en rejäl köldknäpp. Garagedörren har nog stått öppen onödigt länge och bilen har dragit in snö som kylt ner extra mycket i garaget.

Jag provade att stänga av fläkten, vänta någon minut och sen starta igen. Efter någon minut så började utedelen snurra vilket gjorde att jag kunde konstatera att den var inte trasig. Men utedelen slutade snurra efter ett tag (osäker på hur länge) och innerdelen blåste fortfarande bara kall luft. Jag läste tipset från SeBBBe att värma upp garaget. Satte in en gasolvärmare och drog upp till ~12 grader. Stängde av värmepumpen och starta upp den igen. Utedelen gick inte igång efter typ 5 minuter och sen orkade jag inte vänta mer.

Jag gick och la mig och lät fläkten vara igång under natten, temperaturen sjönk först från ca 12 grader ner till 10 men på morgonen var det 18 grader (som jag ställt in) och utedelen snurrade som vanligt och innerdelen blåste varmluft.

Det verkar alltså som att det var för kallt i garaget för att den skulle orka värma, efter uppvärmning med annan värmare och sen lite tålamod på det så funkar allt bra igen.

Tack för svar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN25 värmer inte, utedel snurrar ej?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2021, 11:43:50 »
Snurrade fläkten inne och utedelen stog still när du var där var det nog en avfrostning på gång.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 444
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!