Så här skriver råd och rön i en kommentar till sitt test av frånluftsvärmepumpar:
På sommaren används pumpen bara till varmvatten och till det räcker energin i frånluften. På vintern prioriteras värmning av radiatorvattnet och då krävs tillsats-el för att värma tappvarmvattnet.
Och så här skriver IVT i sin reklambroschyr:
När värmepumpen värmt huset till önskad temperatur går den över till varmvattenproduktion. Den inbyggda elpannan kopplas in automatiskt för att vid behov ge tillskottsvärme. På sommaren värmer värmepumpen ditt tappvarmvatten till en mycket låg kostnad.
Så vitt jag kan förstå prioriterar din värmepump uppvärmningen av huset före uppvärmningen av tappvarmvattnet.
Detta medför att den kommer att värma tappvarmvattnet med el de dagar utomhustemperaturen är så låg att värmepumpen inte räcker till för att värma både radiatorsystemet och tappvarmvattnet med hjälp av frånluftens energi-innehåll.
Som jag kan förstå det så är det alltså fullt naturligt att funktionen med eltillskott för varmvattenberedning går in under kalla dagar.
Jag säger dock detta med en viss reservation, då jag inte har någon erfarenhet av att arbeta med denna typ av värmepump.
Har jag rätt verkar det ju dessutom som om servicefirman vet något som inte framgår i dokumentationen, rörande denna värmepumpsmodell.