0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag skulle gärna vilja kunna få statistik på hur mycket el min IVT Greenline HT+ E9 drar. Funderar då på att installera någon smart-home mätare i uttaget där min värmepump är inkopplad.1. Är det möjligt (är uttaget tillgängligt) och är det "tillåtet"?2. Har någon gjort motsvarande?3. Vad rekommdenderar ni i så fall för smart pryl att koppla in?Jag vill gärna kunna få statistik "live" som jag sedan kan exportera till tex XL/google sheets
En elektriker kan sätta upp en egen elmätare till värmepumpen. Sedan loggar man pulserna från lysdioden på el-mätaren.
Köp bara en separat elmätare med visning av momentan effekt och ha någon elektriker att koppla in den. Slå ett öga på den en gång i månaden och skriv upp på en lapp. Kolla några gånger hur mycket VP drar i olika driftspunkter och lägg på minnet. Då får du veta hur den funkar utan att läsa grafer på nätet tre gånger om dagen, det blir bara trist efter något år. Jag har släppt det och nöjer mig med att kolla till den ibland när jag går förbi. Det finns annat i livet.// Magnus
Verkar som det är en Shelly 3EM du söker.Strömtransformatorerna sätter du runt faskablarna.Vet inget personligen om produkten.https://www.styrahem.se/p/629?gclid=CjwKCAiAksyNBhAPEiwAlDBeLCFjbJk9FYEaTc9aYYzyOft0alZc06tVF4ydJAicNh_RIZGOqnZYFhoCxfgQAvD_BwE
Frågan är om den mäter aktiv eller reaktiv effekt? // Magnus