Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW  (läst 1788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agazza

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« skrivet: 08 december 2021, 12:14:59 »
Hej, jag bor i ett gammalt torp med golvvärme samt radiatorer.

Det är en slinga nere för radiatorerna och en uppe för radiatorerna, samt en golvslinga nere som har egen cirkulationspump.


Det är rätt öppen planlösning på nedervåningen så jag hade tänkt ha alla elementen öppna och justera hela slingan innifrån pannrummet, samma med golvvärmen. Kanske även uppe ifall det går, det känns lite lättare så.


Hur går man tillväga med injusteringen?

Jag känner att det är lättast att öppna upp allt på fullt flöde och strunta i kurvan tills vidare och justera in tills jag känner att allting har bra förhållande till varandra, därefter justera kurvan efter det, eller hur gör ni?


Jag ser att pumpen kört en del el på klimatkontrollen nu första dygnet, det bör den inte göra va?, det skiljer 1,5 grad på brine in och ut, det är 14 grader kallt ute, huset är cirka 170kvm

Jag hade lite väl varmt första dygnet när den kom igång (26 grader :D)

Utloggad Agazza

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« Svar #1 skrivet: 08 december 2021, 22:45:11 »
Montören var lite väl snabb ut från mig och jag har inte fått gå igenom checklistan i installatörshandboken men ni kanske kan hjälpa mig med några frågor

Första frågan, sak den låta som på videon? Så lät den inte igår?

Andra frågan, blir det lättare att justera in värmesystemet så det inte strular så mycket med en madoka fjärrkontroll?

Det fluktuerar något oerhört i värme, nu är det bara 18 grader, och cirkulationspumpen går upp och ner mellan 4 liter och typ 30 liter omvartannat, ibland är värmen ut på värmeslingan 48 grader för att sen ligga på 27.

och ska den dra såhär mycket ström? Eller är något fel eller trasigt? enligt pumpens menyer har elpatron bara gått 3 timmar men ändå ska den ha dragit 40kwh?

Video och bildlänk, det går inte att bifoga

https://photos.app.goo.gl/3HTJsKxHWfCtbiqh8

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« Svar #2 skrivet: 09 december 2021, 08:01:14 »
du blandar ihop saker,

vad gäller framledningstemperaturer och flöden så har du noterat dels husvärmeproduktion men även varmvattenladdning, därav fluktuationen. din inomhustemperatur däremot är kopplad till vald värmekurva och där kan fel vara vald.

elförbrukningen inkluderar kompressorn så elpatron i 3 timmar kan aldrig orsaka detta.

ljudfilen visar maskinen i vv laddning.

mvh
D

Utloggad Agazza

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« Svar #3 skrivet: 09 december 2021, 14:49:05 »
du blandar ihop saker,

vad gäller framledningstemperaturer och flöden så har du noterat dels husvärmeproduktion men även varmvattenladdning, därav fluktuationen. din inomhustemperatur däremot är kopplad till vald värmekurva och där kan fel vara vald.

elförbrukningen inkluderar kompressorn så elpatron i 3 timmar kan aldrig orsaka detta.

ljudfilen visar maskinen i vv laddning.

mvh
D

Okej! Tack för snabbt svar, kul att ni är närvarande även för oss forummänniskor! Bra support.

Kan jag lita på att pumpen är någorlunda rätt inställd av montör?
Finns det någon standardmall att följa för västernorrland?

Det är kurvan jag behöver se över alltså, jag har även beställt en Madoka rumspanel nu, det kanske löser sig med den så jag inte behöver blanda mig i det jag inte begriper?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« Svar #4 skrivet: 09 december 2021, 21:32:32 »
Jag kan inte kommentera huruvida pumpen är rätt ställd.
Vilken värmekurva du skall ha är kopplat tidd dels dina radiatorer, ditt hus samt vilken inomhustemperatur du vill ha, och inte med vart huset ligger.

Är temperaturen rätt i huset sÃ¥ är det bara att njuta av fotbollen/hockeyen/vinet/ölen/maten.  Stryk det som inte passar in.  tummenupp

Mvh
D

Utloggad Agazza

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« Svar #5 skrivet: 12 december 2021, 09:28:24 »
Finns det ingen app eller annan möjlighet att få loggar ur en Daikin altherma geo 3?

Skulle va lättare att justera in huskurvan ifall jag kunde få läsa av en veckas graf över temperaturer osv, jag ser ju att den mäter i princip kontinuerligt på maskinen så det borde gå? dontknow

Utloggad Agazza

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« Svar #6 skrivet: 16 december 2021, 10:40:48 »
Jag hittar inte vart jag kan se hur ofta pumpen går eller hur länge?

NÃ¥gon som vet?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med intrimning Daikin Altherma Geo 3 10KW
« Svar #7 skrivet: 16 december 2021, 12:09:19 »
Jag hittar inte vart jag kan se hur ofta pumpen går eller hur länge?

NÃ¥gon som vet?

För mycket fritid ?  ::)
Då pumpen är en inverter med bred effektreglering så kommer den hela tiden att producera den effekten som huset kräver. Då huset kräver energi 24h/dygn så kommer du ha ungefär samma gångtid på kompressorn.
På senvåren och sommaren står den still sånär som på VV produktion.

Information hittar du i informationsmenyn.

Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!