Hmm, nu kunde jag ju inte sitta där och kolla på effektmätaren så länge men.... nog tyckte jag att min maskin gick ganska länge stadigt på typ 150 - 200 W. Den hoppade i varje fall aldrig "känguru"
Var toppen ligger på COP-kurvan tror jag beror på kompressorns konstruktion. En scroll har nog sin topp lite högre upp. E9CKP:n hade ju toppen på runt 75 %, man kan ju fundera på om HE också har sin topp där, kanske därför man uppger COP vid "nominell effekt" = ca 75%.

En twin rotary eller twin rotary swing har nog sin topp längre ner, det borde i alla fall var så om man ser på funktionsprincipen. Vore jag marknadsförare på IVT hade jag sagt att COP var 5,1, det är den vid 50 % kompressorlast.

Det är ju likadant om man tittar på skruvkompressorer och kolvkompressorer för tryckluft, där har skruvkompressorn tagit över inom industrin pga färre delar och bättre driftsäkerhet, men den måste gå på fullt varv p g a internt läckage(on-off).....Det kan mycket väl vara så att den bästa kompressortypen för luft/luft är kolvkompressorn....men den håller ju inte..och låter f-n vid högt effektuttag med sina tryckstötar, passar nog bäst i kylskåp med lågt effektuttag. Men man ska vara medveten om att det finns en bra anledning till att våra bilar drivs med kolvmotorer, de har hög verkningsgrad och mycket brett effektregister.

Hur som helst är nog två små pumpar en ganska bra lösning, blir ju lite som Varmiteks dubbelpump fast ännu bättre, man har ju steglös varvtalsreglering så man får en otrolig bredd. Undrar när det kommer luft/luft med två kompressorer... Förmodligen aldrig så länge de konverteras från AC.

MVH/Gano