Hej!
Försökt läsa runt lite på forumet där folks jordfelsbrytare lagt av, och att det verkade som att deras värmepump har orsakat felet.
Jag tror jag har något liknande fel.
Köpte mitt hus i Juni i år, och allt har fungerat utmärkt tills igår. Då slog jordfelsbrytaren av där min Nibe F730 Luft/vatten är kopplad till.
Till just den jordfelsbrytare har jag 3 saker kopplade.
Ugn, häll och Nibe maskinen.
Kopplade ifrån säkringarna till häll och ugn enbart, så bara Niben var kopplad till denna brytare.
Samma sak hände, efter 2-2.5h, så lägger den ner igen.
Får inga felmeddelanden från Nibe maskinen.
Denna är köpt Januari 2019, så jag har lite garanti kvar, och tänkt ringa till dem som har fixat den, till förra ägaren.
Hade elektriker hemma igår som kollade alla ledningar och mätte dem, men hittade inget fel, däremot kabeln som går från Nibe maskinen såg inte så bra ut, som om den hade smällt ihop gummit runtomkring som om när det är någon typ av spänning och den smälter.
Han var ganska säker på att felet kunde ligga där då den kabeln inte såg så bra ut. så han fixade den.
Men nu i morse vaknade vi upp av att alla frös och insåg att brytaren har gått igen.
Någon med erfarenhet om vad detta kan vara?
Imorse när jag startade maskinen och det är -6 grader ute så slog den ifrån efter typ 10-15min
Startade den igen och det har gått lite mer än 1h och den är fortfarande igång.
Skall till jobbet snart och tänkte jag ska stänga av maskinen och starta det andra för att se om jordfelsbrytaren går när Niben är helt avstängd. och gör det inte det, så måste det vara något fel från Nibe maskinen.