Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ivt Air-split 208 - Ettrörssystem, åt hel****  (läst 1264 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eländigaföretag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kära VP församling. Hjälp mig.

Är jag korkad, eller har jag blivit lurad.

Har ett 60 talshus, totalrenoverat exakt allt förutom tvättstuga och badrum invändigt. Slängde ut kombi el/olje-panna och begärde offert från IVT och NIBE.

IVT krånglar inte, allt går smort men! Första besiktning sker genom facetime eftersom säljaren (ägaren) nu fått ett akut problem mitt under dagen och inte kan komma till huset. Vi går igenom allt, får frågan om det är vattenburet system i kåken och det är det, jag påtalar ettrörssystem. Jag har besiktigat kåken extra och får VG av besiktningsmannen.

Får en offert som inte är för billig och inte för dyr och slår till. Avbokar med NIBE för de krånglar en massa och får även under dessa dagar veta att ägaren är duktig på IVT (min kommun) och att många varit nöjda.

Men så under inspektion 2 så påtalas att det är ettrörssystem. Hmm detta har jag ju redan nämnt? Det snackas om eventuella problem och konstigt flöde = kass värme i vissa radiatorer. Förstå mig nu, jag kan snickra, men jag kan inte ett jottas om el och vvs, således som bör köps dessa tjänster in. Varför säger man detta nu efter godkänd offert? Hur kan man inte upplysa oss när vi tydligt förklarar att vi kan inte detta. Vi litar på att ni löser detta. Kommer det funka frågar vi rakt ut, vi får ett ja till svars, eventuellt sämre värme längre bort i denna slinga som dom pratar om. Ok då byter vi radiatorer när vi fått upp buffert igen, tänker vi. Fel tänkte vi uppenbarligen.

Jag har nu värme i vissa radiatorer och vissa är helt döda. Med döda menas att värme finns till alla radiatorer, men en del av dessa har som ett stopp mellan koppling och mitt urgamla vred som består av en pinne och en mutter. Antingen är jag korkad och får inte upp vatten till själva radiatorerna eller så känner jag mig blåst. Vid denna upptäckt borde jag informerats tydligare än ”eventuellt lägre temperatur längre bort i slingan, byt till tvårörssystem”. Varpå jag förmodligen här om jag vetat vilka problem vi nu har med 17-19 grader i hushållet på 124kvm, 1-plan. Det är -5 till -10 ute men svinkallt i hushållet. Notera att uppmätta grader är från tak av verisures brandlarm. I ena delen byttes två elelement till nya med tvårörssystem och ett nytt sattes i groventre, där kokar det. Full patte sades det av IVT på alla radiatorer. Men det lirar ju inte nu med mitt system, där det brinner i 1/3 del av huset och är kallt i 2/3 delar.

Jag kör nu pannan på 24 grader i optimal drift, framledningstemp är~30 till 50 grader och hoppas på onödig lycka eftersom radiatorerna antingen brinner av värme eller är stendöda, eftersom värmen sitter i kopplingen vid golvet men vägrar gå upp i radiatorn på vissa. Om jag skruvar för mycket börjar det läcka från mutter/pinn-vredet.

Vad i helsike ska jag göra? Det komiska är att sista radiatorerna längst bort inte är kalla. Jag förmodar att det är två slingor, men kan ej veta detta. Jag behöver nämligen få till en lucka till min krypgrund som sattes igen av, vem fasiken vet varför, förra ägaren efter byte av avlopp till tvättstuga och badrum. Det är totalt 10 radiatorer, därför gissar jag på 2 slingor varav en vänster och en höger.

I den delen där vi sover, kök och vardagsrum finns är det nu alltså svinkallt i kök/vardagsrum eftersom 3 element kärvar här.

Må någon vara med oss.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt Air-split 208 - Ettrörssystem, åt hel****
« Svar #1 skrivet: 05 december 2021, 20:07:14 »
Det går nog att hjälpa dig, först lite mer info, allt fungera med VP men nu är det så att 1-rörssytem är lite knepigare att justera in. Verkar vara en nyinstallation och du har omtalat det, då är det installatören som har ansvaret för funktionen. Är det bara GV eller finns det element med i spelet , då blir det ännu knepigare att justera in. Kan du med enkel skiss rita upp vilken väg som rören går och märka på vilka element som inte blir varma. Att sen säga att bygga om till 2-rörs är UTOPI, med riktig installation så klarar du dig utan 2-rörs men som sagt , det måste till en riktig injustering och det är kanske lite överkurs för dom gjort anläggningen. Mera foton och skiss

Utloggad Eländigaföretag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt Air-split 208 - Ettrörssystem, åt hel****
« Svar #2 skrivet: 05 december 2021, 21:03:52 »
Det går nog att hjälpa dig, först lite mer info, allt fungera med VP men nu är det så att 1-rörssytem är lite knepigare att justera in. Verkar vara en nyinstallation och du har omtalat det, då är det installatören som har ansvaret för funktionen. Är det bara GV eller finns det element med i spelet , då blir det ännu knepigare att justera in. Kan du med enkel skiss rita upp vilken väg som rören går och märka på vilka element som inte blir varma. Att sen säga att bygga om till 2-rörs är UTOPI, med riktig installation så klarar du dig utan 2-rörs men som sagt , det måste till en riktig injustering och det är kanske lite överkurs för dom gjort anläggningen. Mera foton och skiss

Jag gissar nu då jag som sagt inte vet hur det är kopplat då alla rör går i krypgrund. Jag har inget värmegolv, allt går på dessa 10 radiatorer som är berörda av systemt. De tre nya radiatorerna som är lika nya som VP går utmärkt.

R = Radiator
X = kommer inte upp värme i radiatorn, men varmt i koppling upp till radiatorn. Med andra ord dessa är mitt problem.

Se bifogad bild.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt Air-split 208 - Ettrörssystem, åt hel****
« Svar #3 skrivet: 05 december 2021, 21:19:21 »
Då det är 1 -rörs och förhoppningsvis in/ut på kopplet rätt kopplat, nere  på kopplet sitter den sexkantshatt, under den sitter en justering ( stor insexnyckel  ) är den inskruva i botten få inte elementet flöde. en tumregel är att som du har 5 element att kolla hur många varv går det skruva justerskruven. tex 5 varv mellan in ut, som du har 5 element. Första ett varv nästa 2 varv o.s.v och sista 5 varv, detta för att flödet avtappas på vägen ut innan det vänder tillbaka till värmekällan. Är det något större element kanske man få ge det ett 1/4 varv till.
Någon har inte kollat upp att elementen blir varma, inte justerat i dom som det ska göras, detta ligger på den röris som satt upp dom.

Utloggad Eländigaföretag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt Air-split 208 - Ettrörssystem, åt hel****
« Svar #4 skrivet: 05 december 2021, 21:53:51 »
Då det är 1 -rörs och förhoppningsvis in/ut på kopplet rätt kopplat, nere  på kopplet sitter den sexkantshatt, under den sitter en justering ( stor insexnyckel  ) är den inskruva i botten få inte elementet flöde. en tumregel är att som du har 5 element att kolla hur många varv går det skruva justerskruven. tex 5 varv mellan in ut, som du har 5 element. Första ett varv nästa 2 varv o.s.v och sista 5 varv, detta för att flödet avtappas på vägen ut innan det vänder tillbaka till värmekällan. Är det något större element kanske man få ge det ett 1/4 varv till.
Någon har inte kollat upp att elementen blir varma, inte justerat i dom som det ska göras, detta ligger på den röris som satt upp dom.

Dom ser ut såhär, ser inget vred mer än mutter/pinne?
Bara stomme som kommer upp.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt Air-split 208 - Ettrörssystem, åt hel****
« Svar #5 skrivet: 05 december 2021, 22:17:01 »
OK ett mycket gammalt 1-rörs då, det kommer upp ett rör från golvet och , det enda  jag kan tänka mig är att såga upp ett spår utmed väggarna och lägga nya rör, går med 1-rörs eller 2- rörs som tar lite mer plats. i den här tråden kan du läsa från #1 hur det ser ut.  Och kan ge något matnyttigt för dig  https://www.byggahus.se/forum/threads/radiatorer-ett-roers-system-blir-bara-varma-i-mitten.436916/#post-4502442
« Senast ändrad: 05 december 2021, 22:34:22 av 25fOCUS »

Utloggad Eländigaföretag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt Air-split 208 - Ettrörssystem, åt hel****
« Svar #6 skrivet: 06 december 2021, 18:58:52 »
Jag tackar för dina svar, men det tycks inte vara något fel egentligen med att få upp värmen i något element, det handlar snarare om att strypa vardera element korrekt och i följd. Med andra ord funkar inte IVT’s sätt att maxa flödet på varje radiator eftersom det bara är applicerbart med tvårörssystem. När jag stryper flödet i R1 på vänster  slinga, (se schematisk bild i tidigare inlägg) så får jag kräm i R1 på höger slinga. Detta element var ju tidigare dött/kallt. Med andra ord så ska jag försöka nu att stänga åt ventilerna lite i varje element och se vad jag kan åstadkomma. Notera att jag då även haft fel uppfattning om hur slingan är dragen under huset i schematiska bilden.

Jag hoppas detta bringar nytta för näste man eller kvinna i framtiden med samma problem. Det handlar om finlir och injustering med lite tålamod. Känn efter vilket element i sin tur som sedan blir varmare och strypa detta. Borde resultera i en bra och jämnare output i alla element.

När vår/sommar kommer så drar jag helt enkelt ner önskad temperatur rejält på VP.

EDIT: Det funkar utmärkt! Stryp element närmast VP och fortsätt till nästa element som kokar, stryp, gå till nästa. När man stöter på ett element som är kallt vrider man upp flödet.
« Senast ändrad: 06 december 2021, 19:39:10 av Eländigaföretag »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!