Jag upplever precis samma sak med min Ecodan.
Kör också rumsgivare, 22c.
Kompressorn startar, gasar på en del, lugnar ner sig lite, tuffar en kort stund och stannar sedan.
Står stilla ca 2min, startar upp, för att sedan köra cykeln enligt ovan, för att sedan stanna. 2min, start, och om och om och om igen.
Det är precis som att den inte vill att framledningstemperaturen ska få bli högre, så den gör ett stopp, och börjar om.
Men det känns väldigt korkat styrmässigt.
Och det är INTE en avrostning som sker.
Mitsubishi sa att de inte ser något onormalt när jag skickade in SD-kortet så att de kunde se loggar. Men den stannar så var 30:e minut, står stilla under ca 2min, för att sedan starta igen, när det är +3c ute. Borde ha längre gångtider.. De sa att ut-effekten kanske är högre än effektbehovet för huset för mitt 70-tals hus.
Vet inte vad det beror på men det är väldigt irriterande, för det känns som att värmepumpen i slutändan inte kommer hålla lika länge..
Och det där med pumphastighet är också en gåta.. Försökte köra hastighet 1/5 för att då få lite högre deltaT över värmepumpen så att den då ska kunna ligga och tuffa längre tider och inte komma upp i för hög framledning och stanna. Men det hjälper inte verkar det som.
Kör jag högre pumphastighet, typ 4/5 eller 5/5, då blir deltaT så lågt att den vill stanna tidigare.
Blir det kallare ute (säg -8) då får man inte ut värmeeffekten i huset med hastighet 1 utan måste då ändra till hastighet 3 typ.
Äh jag vet inte.. Känns så jä*la märkligt.