Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: co2  (läst 18027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #45 skrivet: 03 april 2006, 00:20:18 »
Till bgn, jag har gamla hederliga kamfläns element i mÃ¥nga rum, men undervÃ¥ningen  är lite hÃ¥rd uppvärmd,sÃ¥ därför mÃ¥ste jag ha lite högre temp ut pÃ¥ elementen. har funderingar pÃ¥ att installera fler element där, för att kompensera detta
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #46 skrivet: 03 april 2006, 13:39:38 »
Ulfons,

Här är det nog på plats att säga att det är svårt att uttala sig om ditt system utan att veta mer om det hela. Jag antar att du redan nu har sett till att flödet genom elementen i källaren är så stort det går i förhållande till övervåningen. Eftersom det uppenbarligen är elementen i källaren som styr framledningsbehovet så måste de tillåtas ha (relativt) högt flöde.

Om du redan sett till att göra vad du kan för att styra om flöde till bottenvÃ¥ningen  sÃ¥ tror jag att det är mer ekonomiskt att spetsa med nÃ¥gra elradiatorer i bottenvÃ¥ningen än att köra som du gör nu, sÃ¥ att du kan istället kan köra ut en mer rimlig temperatur till övervÃ¥ningen. Det kan lÃ¥ta lite vanskligt, men de framledningstemperaturer du har (vilket medför höga returer om man inte lyckas strypa systemet hÃ¥rt) känns som om de straffar hela systemet. Nu när vÃ¥ren är här  :) sÃ¥ kanske det inte är sÃ¥ viktigt längre, men det kan ju vara en liten tanke till nästa höst. Ett ännu bättre alternativ är givetvis att installera fler vattenradiatorer i bottenvÃ¥ningen.

Man får samtidigt komma ihåg att VPn bara ger 4,5kW - så det är ingen mening att köra overkill heller utan att utnyttja dessa 4,5kW optimalt. När effektbehovet överstiger 4,5kW (vilket i mitt fall med ca 29000kWh före VP, beräknat TS behov vid ca -1 -- -2 grader) så kan man ju lika gärna ta detta med elradiatorer. Installation av vattenradiatorer blir ett ekonomiskt övervägande. Du kan ju alltid ha en elradiator som står ställt strax under den temp som du vill hålla med VP, sätta rumsgivaren i boplanet vintertid - för då skarvar ju elradiatorerna i källaren då den framledningen inte räcker. Sedan sätter du rumsgivaren i bottenvåningen när värmebehovet minskar och VPn skall klara hela uppvärmningen. Här är det nog i så fall läge med två rumsgivare med omkopplare.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #47 skrivet: 03 april 2006, 13:54:32 »
Hej igen,

insåg att det upplägg jag har skissat på för min egen övervåning kanske är applicerbart även för dig. Beroende på hur systemet ser ut och/eller hur sugen du är på att sätta på dig rörmokarkepsen så borde man kunna lägga boplanet i serie med undervåningen. Kanske inte helt, men genom att mata övervåningen dels från undervåningen och dels direkt från pannan så borde returen (som ju då till största del sker från övervåningen) till pannan kunna tryckas ned ordentligt. Då kan man ju samtidigt köra fram varmare vatten till källaren om så krävs, utan att man straffas onödigt för det.

Iden är just att övervåningen inte behöver samma energimängd per m2. Denna lösning borde kunna vara attraktiv för dig. En av tankarna med den var att kunna höja flödet genom systemet och ändå få ut en låg retur. Konceptet bygger dock helt på att flödet genom övervåningen inte stryps på något sätt via termostater, för då kan ju hela systemets flöde upphöra.

Eftersom CO2 pumpen inte är så känslig för framledningstemperaturen så borde detta koncept fungera bra, eller egentligen mycket bra. Det blir injusteringen som blir lite knivig, men den är nog inte värre än vad det är idag....

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #48 skrivet: 03 april 2006, 18:18:32 »
bgn,

Du har nog alldeles rätt i att jag har för lite element nere, jag skall åka på "returen" och försöka få tag i ett till kamfläns element att sätt upp . Grejen är den att från början var det ett hobbyrum och ett garage i källaren, men allt efter familjen har vuxit har vi tagit mera och mera av källaren till bo yta. av garaget har det blivit 2 rum, ett sov rum, där sitter elementet som värmde hela garaget,ett genomgånsrum som i dag är kontor som blev utan element och har fått klara sig med överskottsvärme från sovrummet och hallen det ligger i mellan,så där ska jag upp med ett element som sitter tvättstugan i dag. så det nya jag skaffar ska bli ett större till tvättstugan, för det är för litet där, har dusch och bastu där så det är skönt med 20 grader där också.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #49 skrivet: 05 april 2006, 13:57:49 »
Har pillat och justerat lite till nu , verkar att ha fått ner el förbrukningen lite. Sista två dygnen har det "bara" gått 75 kwh/dygn, varav ca:33är hh el.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #50 skrivet: 05 april 2006, 22:04:34 »
Hallå,

Det låter inte så tokigt! 42kWh på VP då temp ligger runt nollan, det låter rätt så ok. Detta givetvis beroende på hur stor förbrukning du haft tidigare.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #51 skrivet: 05 april 2006, 22:21:43 »
bgn.

Nu har jag provat att strypa returen på elementen ytterligare, följde ett tips av Jonas på spetsvärme sidan, och har strypt flödet på returledningen. Har fått ner returtemperaturen ytterligare nu, 41 ut 34 i retur. Kul att kolla imorgon om det märks nån skillnad.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #52 skrivet: 06 april 2006, 10:13:29 »
Hallo,

Bra, då har du alltså en kran på returen på systemet. Har du flera, kanske till olika systemdelar? Du bör se till att flödet genom elementen i källaren har samtliga kranar öppna så mycket det går så att du får ut maximal effekt av dessa element vid så låg temperatur som möjligt. Kan du, via en kran mot övervåningen, strypa flödet där så bör du nog göra det för att kunna öppna termostaterna på elementen! Sedan justerar du sýstemets totala flöde genom den kranen på den samlade returen du uppenbarligen har.

Med andra ord, stryp det totala flödet, men stryp flödet genom övervåningen mera så att termostaterna inte behöver användas. (använd inte heller termostater i källaren).

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #53 skrivet: 06 april 2006, 15:40:42 »
Nej tyvärr har jag inte mer än en kran på på systemet, den sitter i pannrummet ca:1,5 från elpannan. Den vart dit satt bara för att kunna stänga igen till vp anläggningen när jag vill elda i vedpannan. Delningen mellan våningsplanen ligger i trossbotten, så den kommer jag ej åt.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!