Hej,
Jag har lite funderingar kring en hel del saker gällande F750. Ibland får jag inte riktigt ihop det...
Lite fakta:
141 kvm, byggt 2013, Stockholm.
Golvvärme nedre plan och raddar övre plan
Nibe F750 som ska sköta jobbet.
Till övervåning kurva 6-1.
Till nedervåning kurva 5-1.
Alla termostater på radiatorer på max och dom 2 termostater till golvvärmen jag har på nedre plan likaså.
Ingen styrning via innegivare.
DUT:-20C och 10C dT
Vill gärna ha lite svalare uppe så den kurvan verkar passa ganska bra (kanske lite kallt just nu)
Men på nedervåningen så har jag svårt att få en jämn temperatur.
Har nibe smart price adapation på och tycker det funkar bra när priset är 2-3 ggr högre på dagen.
Om jag förstår funktionen rätt så sänk egentligen beräknad framledning med en faktor och således går pumpen lugnare när priset är högt.
Under dagen tycker jag temperaturen håller sig bra på nedervåningen men varje natt med tillsats men oftast så sjunker ju även yttertemperaturen kanske helt enkelt är så att kurva 5-1 är för lågt.
Fråga 1:
Men det är lite det jag är ute efter. Vad är en rimlig framledning till golvvärme?
Det var inatt minus 5 och det innebär ca 35 graders framledning. Jag tycker spontant det känns högt och ändå hålls inte temperaturen jämt...
Förstår att detta beror på många faktorer...
Jag har framförallt svårt att hålla värmen i köket, så funderar på om det kan vara värt att ta bort styrningen på den slingan och alltid köra den fullt öppen.
Hur påverkar det resten av systemet?
Fråga 2:
Det står ju något om 38 graders framledning i energikalkylen vilket skulle medföra 21 graders rumtemp. Men vid vilken utetemperatur?
Borde inte det specas?
Fråga 3:
Är det alltid så att returen från radiatorerna blandas innan det går ut till golven?
Fråga 4: Vad är skåp1 för något?