0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade satt in minst en LLVP som var inställd på 16-17 grader och högsta fläkthastighet, öppna dörrar överallt utom ytterdörren som säkerhet hade jag även haft elradiatorer inställda på 10 grader ifall LLVP skulle stanna/krångla.Var rädd om det gamla vattenburna värmesystemet så det inte fryser sönder.
varför inte docka en luft vatten monoblock till befintlig panna?
och skippa elberedaren
Att montera en värmepump antingen monolog kopplad till det gamla systemet eller en luft/luft. Så borde besparingen bli 30-60% lite beroende på luftens rörelser i huset (var stödvärme behövs) Så lönsamt är det frågan är bara investeringar som skiljer samt att det gamla systemet inte kräver för hög vattentemperatur. Ring ut en lokal firma på hembesök och så får de kolla och offerera. Enklast och billigast blir luft/luft men bekvämare och jämnare temperatur via det gamla.
Haha, kanske för att jag aldrig hade hört talats om monoblock förrän du skrev det Bara så att ni förstår vad ni har för dåre på "andra sidan" så är jag så mycket färsking som det går att vara när det gäller sånt här. Är en betongråtta som bott i lgh. sen jag flyttade hemifrån för 25+ år sen. En kombination av att jag har varit lite trött på Sthlm några år och att jag förälskade mig i Jämtland (inkl. en gumma därifrån) förra vintern så spontanköpte jag en kåk när jag hittade ett riktigt jävla fynd i somras. Således är jag verkligen supertacksam för all input jag kan få av er värmepumpsninjor.Den är tyvärr redan inköpt och står bara och väntar på att installeras av bygdens superpopulära och upptagna EL&VVS-proffs. Och varmvattnet bör gärna lösas så fort som möjligt medans installation av ny uppvärmning rent praktiskt kan bli aktuell först tidig vår. Redan inköpt beredare går i.o.f.s. säkert att sälja vidare med en mindre förlust men som sagt .... Japp, ska självklart konsultera ett proffs också men vill vara så påläst som möjligt innan jag lyckas klämma/passa in besök sagda yrkesman.Men apropå monoblock så har jag hunnit kolla lite snabbt på näthandlarna och jämfört kostnad för pump etc. och själva pumpen verkar ju kosta ungefär det dubbla mot en luft/luft och i.a.f. vid min snabba koll så verkade ingen av monoblock-modellerna jag hittade garantera värme vid lika låg temp som vissa luft/luft-modeller. Och jag kommer sannolikt behöva komplettera med annan värmekälla (helst vedpannan) även om jag väljer en monoblock om jag förstått det rätt. Så om jag inte har massuppfittat något å det grövsta så förutom att monoblocken kopplas in på & hjälper nuvarande vattenburna system vilket förstås innebär elementen på båda våningarna och möjligen att installation av en sån inte kräver någon certifiering som en luft/luft gör så har jag svårt att förstå vad som skulle motivera den dubbla kostnaden. I.a.f. med mina förutsättningar.Har jag läst och tolkat specarna alldeles galet? Har en monoblock-pump längre förväntad livslängd? Ger den mig bättre karma och mer sex appeal etc? Som sagt är jag tot. novis så tänk på det innan ni sågar denna vita medelålders lättkränkta sate
Har du en jämtgumma så är det nog inte sex appealen som är viktigast, eller?fördelen med att kunna använda det gamla systemet i ditt fall är det rent uppenbara att din planlösning är minst sagt kass för en luft/luft och din inomhus temperatur kommer att bli väldigt ojämn, med det vattenburna har du lika värme eller som du själv (gumman) bestämmer i alla rum på alla våningsplan, skall du kunna värma upp all yta på samma sätt måste du har betydligt fler luft/luft pumpar och då är ju det mycket dyrare.Du behöver heller inte ha alla dörrar öppna för att sprida uppvärmd luft utan du kan stänga till sovrummet och "verkstaden" och toalett med dusch.du blåser inte matos över hela huset heller.summaruminget slår vattenburetluft/luft blir alltid en kompromissbehåll vedpannan och kör med den då det behövs