0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har lite funderingar kring värmesystem med vedeldning som huvudsaklig värmekälla. Detta är inte ett inlägg där jag undrar om det är klokt att ha vedpanna som uppvärmning, många har redan avrått oss. Vi har egen skog, tillgång till vedmaskin, traktor osv. Vi vill inte vara så beroende av elbolagen och allra helst så skulle vi vilja vara självförsörjande på energi/el men det är ju svårt i dagsläget. Med tanke på att det är vattenburet så kan man relativt enkelt installera ex luft/vatten den dagen man har tröttnat på ved.Vi ska bygga nytt hus+garage, ca 170 kvm hus och ca 100 kvm garage. Både hus och garage kommer förses med vattenburen golvvärme. Tanken är att installera vedpanna + 2 st acktankar på 1500 ltr vardera. Detta i ett pannrum i garaget för att sedan ha en kulvert till huset (ca 20 m).Min fundering gäller VVC, är det nödvändigt ? Om man har ca 20 m kulvert hur lång tid kan det ta att spola fram vv ?Hörde också om en lösning där man har en mindre (ca 30 ltr) VVB i huset efter kulvert, men då känns det ju lite som man tappar grejen med att försöka vara så självförsörjande man kan vara på energi.Sedan undrar jag om det finns andra ”att-tänka-på” funderingar man borde ha i beaktande ?Mvh Marcus
Det börjar ju finnas vedpannor med inbyggd stirlingmotor för elproduktion, jag skulle nog kolla på en sån?
Allt med tank eller tankars storlek storlek är beroende på vilken storlek på panna man har. det är tufft att koka vatten. att värma 3 m3 i ett stycke tar tid och fodrar en grov panna. Hur tänker du vår och höst när det inte behövs så mycket värme, samt det med VV är inte att förakta.