Nu då temperaturen sjunkit under nollan så verkar inte avfrostningen på min Ecoair 107 funka som den ska. Mitt i natten, eller tidig morgon, så byter värmepumpens fram respektive returledning temperatur. Så istället för att värma pannan så kyls den istället. Se bifogad loggning från i natt vid 4:20. Öppnar jag pumpen så ser jag att kretsen där filter och synglas sitter är alldeles nerisade. Inga felmeddelanden ges på min Ecoel som pumpen är kopplad till. Hetgasen ligger på ca 60-80C. Nedre pannan blir direkt kallare då temperaturerna byter men övre pannan verkar gå ett tag på patronen men lägger sedan av (?) efter ca 30 min. Både fläkt och kompressor snurrar hela tiden. Om jag gör en "norsk reset" (stänger av och på hela systemet) med huvudbrytaren återgår allt till det normala (kl 07:45 i loggningen). Har även provat att spärra kompressorn i menyn för att efter några minuter åter koppla in den. Den manövern gav ingen ändring.
Jag har misstanke (och läst här i forumet) om att avfrostningsuret kan bråka. Men varför går fläkten då om uret låst sig? I vanliga avfrostningar stannar väl fläkten? Hur styrs avfrostningen? Att avfrostningen startas av uret verkar jag förstå, men styrs avslutningen av avfrostningen också av uret eller känner en tempgivare av att det är dags att köra värme igen?