0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kopplar enligt hur stiften är märkta. Plint 30 stift 1 till plint (86 givaren) stift 6Stift4 (30) till stift2 (86)Stift 5 (30) till stift 1(86)Stift 6(30) till stift4(86)
Man kopplar enligt siffrorna i manualen.RG20 VP4 61 52 46 1Och som sagt så är kanske mjukstarten på din VP trasig.Det är inte ovanligt.
Och hur ser man att mjukstarten är trasig på VP'n ...? Kan man kolla det själv eller måste en reparatör/installatör kontrollera det..?*Kan man byta någon del eller vad är själva mjukstarten som ni pratar om ....?
Och en sak till, måste man ha en givare ute också ifall dom kör med varandra så att säga eller duger det med en givare inne..?Kopplade nämligen ur ute givaren eftersom den inte verkade fungera eftersom pannan tok kör helatiden med korta uppehåll.
En annan sak är konstig enligt mitt tycke.Jag har kopplat så som ni skriver, men displayen går ju minus ju mer pumpen värmer..?Den startade på runt 20-21 grader när jag installerat RP20.Men efter ett litet tag när jag startat upp pannan efter att jag installerat så gick värdet ner ju mer den värmde upp.Så nu ligger den konstant på 17 grader i displayen för rumstemperaturen istället för att öka ju mer den värmer upp.I rummet som givaren är uppsatt i så är det just nu 22.3 grader enligt min termometer som sitter i det rummet, men på pannan visas det som sagt 17 grader konstant sen igår kväll oavsett om jag ändrar på vredet på RP20..?Det står 17 (21) och värdet inom parantes ändras när jag vrider på vredet på RP20 men inte dom 17 grader som visas.
Ok..? Och hur ser man att mjukstarten är trasig på VP'n ...? Kan man kolla det själv eller måste en reparatör/installatör kontrollera det..?
Kan man byta någon del eller vad är själva mjukstarten som ni pratar om ....?
Mjukstartsfel är det nog inte, före den sitter det en kontaktor som startar kompressorn.
*3. Man kollar gradminutersräknaren, håll inne "kanal" i minst 7 sek så kommer du till Gradmin.Denna kan du justera, prova att ställa upp värdet över 0 (när kompressorn går), stannar den inte (eller stoppar på nått larm) så är troligen mjukstarten trasig.Svar: Har nu kollat och ändrat värdet på utettemp till det som är det riktiga värdet eftersom den visade ca 2 grader fel när jag nu tittade på ute termometern och ändrade det via "Kanal", så nu har jag troligen rätt temp för ute iallafall, samt ändrat inne värdet till 21.5 som var max det jag kunde ställa in (5) i displayen, men pumpen fortsätter att gå, så jag förmodar att mjukstarten är trasig då den inte stoppar eftersom jag har satt 21 Grader som max..?*
Nja, det räcker inte med att justera till rumsgivaren, du måste prova att med + knappen dra upp gradminutrarna till över 0.Det är ENDAST gradminutrarna som startar/stoppa kompressorn, tempgivare/kurva/rumsgivare etc påverkar i sin tur gradminutrarna.Det funkar ungefär så här:Utetemp + kurva/finjustering +Rumstemp + börvärde rumstemp => Börvärde framledning(Ärvärde framledning - Börvärde framledning) x tid => GradminutrarOm gradminutrar < startvärde => starta kompressorOm Gradminutrar > 0 => stoppa kompressor
Mjukstartsfel är det nog inte, före den sitter det en kontaktor som startar kompressorn. det kan vara att den bränt fast ( bränd kontakter i den eller att spolen svullnat så den inte kan gå i läge från ) i läge till. Nästa steg är att ett litet relä på styrkortet har bränt fast, blir samma sak. ytterligare fel är då något i kortet som inte reagerar som det ska. Kan även vara en givare som ger fel signal att inte värmen kommit till nivå för stopp.Edit Lyft av fronten , vik ut delen på höger sida , uppe till höger är kontaktorn för kompressorn, under sitter motorskyddet, trycker du på den vänstra lilla knappen så ska kontaktorn slå ifrån och kompressorn stanna. Håll inne ca 30 sek (för tryckutjämning i kompressorn ) och släpp, startar den då igen så är det fel från kortet. prova med det och kom tillbaka