Hejsan,
Har har en tvåplansvilla med en IVT 490 FLVP. Den nyinstallerades 2015 i.o.m att den gamla 490:in packade ihop. Så att byta till något annat när den är såpass ny är inte riktigt aktuellt.
Nedervåningen är under mark och har vattenburen golvvärme medans övervången har radiatorer med vattenburen värme från FLVPn. På övervåningen finns också en braskamin.
Resultatet är att övervåningen är kall på vintern och varm på sommaren medan nedervåningen alltid är perfekt.
Total årsförbrukning ca 20.000 kwh, då har jag också SPA bad samt två uppvärmda förråd.
Solpaneler är på gång med en uppskattad års prod. på dryga 12.500 kwh.
Jag har överväger att sätta en LLVP på övervåningen för att få bättre värme under vintern, möjlighet till kyla på sommaren samt att 490:ns elpatron skall slippa gå in lika frekvent.
490:ns primära uppgift skall då bli tappvatten samt golvvärmen på nedervåningen.
Frågan är då hur jag gör för att den inte skall värma raditorerna i övervåningen onödigt mkt, d.v.s blockera det flödet till viss del.
En variant jag har funderat på år sådana smarta termostater för radiatorerna som själva kan justera läge beroende på temperatur. D.v.s om LLVP värmer övervåningen kommer de i princip stänga av flödet till radiatorn.
Några erfarneheter kring denna typ av lösning ? Fungerar det, kan det påverkar behovet för 490 att ta till elpatronen etc ?