0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad tror du om rören ut från värmepumpen då? Mätte nu med min Thermapen på utsidan kopparrören och det högra var ca 3grader varmare än det vänstra. Därmed går värmen via radiatorerna först och sen ned i golvvärmesystemet om jag tolkar pilarna på shunten rätt.
Hmmmmm...... Rören korsar ju varandra så vilket rör som är det högra är ju en tolkningsfråga. Sen fördelas värmen via T-rör både uppåt och neråt.Det du kan göra för att fördela mer värme till radiatorerna och mindre till golvvärmen är att stänga på det röda vredet, och tvärtom funkar också.Jag skulle hålla mig till att bara skruva på denna så länge.
Du talar om att båda rören på element är lika ljumna. Är det 1-rörs eller 2-rörs system du har, inte ovanligt på den tiden hus och sen GV , se efter vad pumpen i VP står på för fart, ställ den på max, kan gå att ställa den i manuellt i menyn till alltid , sen sätter du ner puschens pump ett snäpp. GV kan stjäla flödet från elementen, blir något som kallas kortslutning. Prova.
I så fall har installatören gjort galet, golvvärmen ska inte ta från returen och skicka in sin retur i primärflödets framledning, det sänker framledningstemperaturen på radiatorerna.Radiatorerna kommer kallna när kompressorn stoppar, det blir bättre när det blir kallare ute och den går kontinuerligt.Jag skulle bli mycket förvånad om denna nya installation innehåller ettrörsystem, det var nått som man gjorde förr när oljan var billig och man snålade på radiatorstorlekar och rör.Ett sätt att avgöra om det är rättvänt är annars att kolla att radiatorerna blir någorlunda jämnt varma över hela bredden, går flödet fel håll brukar det bli varmt över ca halva radiatorn närmast rören.Men det är lite skumt att du inte kan avgöra vilken som är varmast, detta tyder på att det är felvänt hela vägen, och då är det enkelt att åtgärda, det sitter flexslangar närmast och det är inte så svårt att bara byta plats på dom.
Om man inte har tank så kallnar radiatorerna snabbt efter att kompressorn stannat.Skaffa en IR-termometer och mät temperaturen på panelen vid in- och utlopp. Det är svårt att känna med handen när den är varmare än kroppstemperaturen.