Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp  (läst 2428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur funkar eg en värmepump i ett system med radiatorer och golvvärme?
Är det så att den hela tiden strävar efter en skillnad (delta) i framledningen och returledningen, och kompressorn startar så snart skillnaden är för stor? Enkelt uttryckt?
Vi hade i flera år inga styrdon på golvvärmen utan slingorna var hyfsat instrypta och vi hade bara en (1) innegivare som vi ibland justerade upp/ner. Sen fick vi en reglercentral och styrdon till alla slingor (inte till radiatorerna) och har installerat dessa.
De rumstermostater som ingick är ställda på 21grader, och centralenheten öppnar och stänger styrdonen beroende på tempen i resp. rum.
Men hur vet vp att den ska starta kompressorn när jag vrider på en rumstermostat kopplad till reglercentralen? Är det bara pga att den aktuella slingan öppnar upp flödet så att vp känner någon tempskillnad och därmed startar?
Finns ju ingen annan koppling till vp som skulle kunna styra den att starta/stoppa?
Om vi är bortresta och inte rör termostaterna alls så startar vp om totala flödets delta blir för stort?

Går kompressorn alltid en viss tid ex 20min eller bara precis så länge att deltat blir rätt? Dvs alltid minst 20min men kan vara längre vid sträng kyla?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #1 skrivet: 21 november 2021, 11:26:17 »
Hur det fungerar i detalj beror på fabrikatet på värmepumpen. Det finns lite olika varianter av hur de styrs. Alltså, vad är det för pump du har?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #2 skrivet: 21 november 2021, 11:30:21 »
VP justerar tempen ut i förhållande till utetempen, eftersom du har 2 system GV + element så är det lite knepigare. Elementen måste ha en högre temp än GV och GV får då för hög temp. Tempen ut till GV ska då regleras av en maxtermostat som sitter vid/på fördelarna och då kan dom få en liten högre temp än dom behöver, då maxtermostaten endast stryper över inställt värde. Går att ställa ner lite så inte tempen blir för hög till GV, sen är det givarna i rummen som justerar värmen där, dom har inget att göra med vattentempen. Det bara pumpar på, en normal GV ska h en diff ( dalta T ) på ca 4 C på in ut på en slinga, då ligger man på s.a.s på rätt sida med tempen på dom.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #3 skrivet: 21 november 2021, 13:12:22 »
Jag glömde skriva att det är lågtemp inställt på vp, så max 40 grader ut på både golv och radiatorer.
Båda golvvärmefördelarna har en shunt/blandningsventil som också stryper värmen till kring 40.
Radiatorerna är såna lite tjockare eller dubbla kanske det heter, som är tänkta till lågtemp.
De blir absolut tillräckliga varma.

Det är en Thermia Duo Optimum från 2009.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #4 skrivet: 21 november 2021, 13:47:45 »
VP lämnar 40 C , lite tunt om det blir -20 C ute om du inte bor i en termosflaska. Då får även GV 40 C konstant och det skulle räcka med 35 C för att hålla värmen, det med shunt som du och tillverkare kallar  det, är  ingen riktig shunt utan en begränsning. Det är fel namn på den, en shunt kan ställas i temperaturer som är beroende av utetempen och reglerar det som behövs för vad den ska betjäna tex GV eller element.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #5 skrivet: 21 november 2021, 17:05:03 »
Tack för svar.
Garderade med ”blandventil” :) men du har förstås rätt att det inte är en shunt. Den går att justera mellan 20-40grader max ut.
Det jag skulle vilja veta är om vår vp startar normalt antal ggr per dygn nu med nya reglercentralen.
Ställde om loggtiden till 14min och får väl då vänta ett dygn för att se, eller hur?

Bifogar även bilder hur värdena såg ut för en liten stund sedan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #6 skrivet: 21 november 2021, 17:21:55 »
Det går inte att svara på, är helt beroende på hur mycket värme som behövs, VP styrs av utetempen och den varierar, kallar ute mera start/stopp. Den VÅ du har ska du vara rädd om ,kan gå flera år till. det är s.k ON/OFF utan en massalullull i som elektronik. Det som kan vara bra är att byta kontaktorn för kompressorn i förbyggande syfte. Det kan bli brända kontakter i den och spöka till så kompressorn säger upp sig. Angående kontaktor så går det med vad som helst som klarar 16 amp och rätt spolspänning 24 eller 230 v.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #7 skrivet: 22 november 2021, 00:14:53 »
Du har en hög kurva inställd och det låter lite oroande att du styr med termostater till 21 C.
Det bästa sättet att styra värmen inne är med värmepumpens kurva och inte med termostater.
Siffrorna ser dock OK ut, men jag skulle öppna radiatorerna helt och ställa ner kurvan om det blir för varmt inne.
Gissar att du behöver behålla regleringen på golvvärmen, även om det är bra radiatorer så brukar de behöva lite högre värme än golvvärme.
Ser att det är 0 C ute och redan 40 C (max) på börvärdet, vart bor du?
Det kommer vara 40 C på framledningen från 0 C och neråt, så om det kan bli typ -15 till -20 C där du bor så är nog kurvan fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #8 skrivet: 22 november 2021, 04:56:42 »
Du har en hög kurva inställd och det låter lite oroande att du styr med termostater till 21 C.
Det bästa sättet att styra värmen inne är med värmepumpens kurva och inte med termostater.
Siffrorna ser dock OK ut, men jag skulle öppna radiatorerna helt och ställa ner kurvan om det blir för varmt inne.
Gissar att du behöver behålla regleringen på golvvärmen, även om det är bra radiatorer så brukar de behöva lite högre värme än golvvärme.
Ser att det är 0 C ute och redan 40 C (max) på börvärdet, vart bor du?
Det kommer vara 40 C på framledningen från 0 C och neråt, så om det kan bli typ -15 till -20 C där du bor så är nog kurvan fel.

Carl, rumstermostaterna för golvvärmen (Uponor T-165) har ju en default markering för 21 grader så i nuläget har jag öppnat alla golvslingor fullt i fördelarna och låter motorerna strypa efter vad rumstermostaterna känner av.
Tänker att jag ska kunna justera värmen med dom.
Blir det för varmt eller kallt så får jag vrida på dom men förhoppningsvis hittar jag ett läge där temperaturen i rummet blir bra och behöver inte justera mer.
(Vet att många förespråkar instrypta slingor och att köra utan termostater men nu tänkte jag prova med den här reglercentralen)
Som det är nu är justerar vi rummen på övervåningen med vredet på radiatorerna som är markerade 0-9.
I nuläget är det -4 ute och de blir alldeles för varma (heta) på maxläge så för behaglig sovtemperatur får vi ha de väldigt lågt ställda.
Tänker du att jag ändå borde ha dom vridna till Max och istället sänka kurvan? Känns som man då kompromissar med golvvärmen, men man kanske får prova sig fram helt enkelt. Kurva 35, eller vad tror du?
Vi bor i trakterna av Örebro.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #9 skrivet: 22 november 2021, 08:25:02 »
Tänker du att jag ändå borde ha dom vridna till Max och istället sänka kurvan? Känns som man då kompromissar med golvvärmen, men man kanske får prova sig fram helt enkelt. Kurva 35, eller vad tror du?
Vi bor i trakterna av Örebro.

I så fall är din kurva för hög, troligen startar/stoppar kompressorn onödigt ofta.
Jag skulle sänka kurvan stegvis tills man märker att värmen inte riktigt räcker till.
Kurva 35 borde räcka utmärkt, kanske 30 skulle funka?
Det är inte så bra att ha för hög kurva och styra med termostater, det är ungefär som att köra bil med gaspedalen i botten och reglera farten med bromspedalen.
Termostaterna ska bara bromsa vid tillfällig övertemp, inte hela tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #10 skrivet: 22 november 2021, 10:05:47 »
Men hur vet vp att den ska starta kompressorn när jag vrider på en rumstermostat kopplad till reglercentralen? Är det bara pga att den aktuella slingan öppnar upp flödet så att vp känner någon tempskillnad och därmed startar?
Finns ju ingen annan koppling till vp som skulle kunna styra den att starta/stoppa?
Om vi är bortresta och inte rör termostaterna alls så startar vp om totala flödets delta blir för stort?

Går kompressorn alltid en viss tid ex 20min eller bara precis så länge att deltat blir rätt? Dvs alltid minst 20min men kan vara längre vid sträng kyla?

En Thermiapump har gradminutreglering. Utetemperaturen och inställd värmekurva ger tillsammans ett börvärde på framledningstemperaturen. I och med att det är en on/offpump kommer den verkliga framledningstemperaturen att pendla runt börvärdet. Avvikelsen räknas i gradminuter som är temperaturskillnaden verklig temperatur minus börvärde gånger tiden. Pumpen startar på ett värde som man kan ställa in och stannar när värdet har nått noll. När pumpen har stannat börjar gradminutvärdet att sjunka tills det når startvärdet. Hur lång tid det tar beror på hur mycket vatten det finns i radiatorsystemet och dess temperatur.

Problemet här verkar inte vara värmepumpen utan samspelet mellan radiatorer och golvvärmesystem. Jag tror att det är enklast att ställa in en kurva som ger rätt temperatur där radiatorerna finns. Därefter kan man ställa in  regleringen av shuntventilen till golvvärmesystemet. Radiatorerna brukar behöva högre temperatur än golvärmesystemet vilket är lite dumt då största delen av husets värmebehov tillgodoses av golvvärmen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #11 skrivet: 22 november 2021, 17:17:11 »
Jag ska definitivt ställa om kurvan efter era synpunkter - stort tack att ni finns för oss mindre kunniga.

Som sagt, igår vid den här tiden ändrade jag loggtiden till 14 min. Kollar grafen för framledningen och drar slutsatsen att det är väldigt många starter på ett dygn?

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #12 skrivet: 23 november 2021, 17:44:57 »
Första bilden jag la upp visar ett dygn med kurva 40.
Nu lägger jag in en bild på ett dygn med kurva 35.
Vad tror ni, Carl N, Roland och 25fOCUS, vad säger bilderna er?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #13 skrivet: 23 november 2021, 22:22:34 »
Om det är samma utetemp så har du sparat lite, lägre medeltemp på bild 2, men du kan säkert sänka mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grundläggande frågor om VP’s funktion start och stopp
« Svar #14 skrivet: 23 november 2021, 23:21:33 »
Om det är samma utetemp så har du sparat lite, lägre medeltemp på bild 2, men du kan säkert sänka mer.

Det är något varmare nu. Men är det inte vansinnigt många starter? Ser ut som ett dragspel i grafen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!