0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har en hög kurva inställd och det låter lite oroande att du styr med termostater till 21 C.Det bästa sättet att styra värmen inne är med värmepumpens kurva och inte med termostater.Siffrorna ser dock OK ut, men jag skulle öppna radiatorerna helt och ställa ner kurvan om det blir för varmt inne.Gissar att du behöver behålla regleringen på golvvärmen, även om det är bra radiatorer så brukar de behöva lite högre värme än golvvärme.Ser att det är 0 C ute och redan 40 C (max) på börvärdet, vart bor du?Det kommer vara 40 C på framledningen från 0 C och neråt, så om det kan bli typ -15 till -20 C där du bor så är nog kurvan fel.
Tänker du att jag ändå borde ha dom vridna till Max och istället sänka kurvan? Känns som man då kompromissar med golvvärmen, men man kanske får prova sig fram helt enkelt. Kurva 35, eller vad tror du? Vi bor i trakterna av Örebro.
Men hur vet vp att den ska starta kompressorn när jag vrider på en rumstermostat kopplad till reglercentralen? Är det bara pga att den aktuella slingan öppnar upp flödet så att vp känner någon tempskillnad och därmed startar?Finns ju ingen annan koppling till vp som skulle kunna styra den att starta/stoppa?Om vi är bortresta och inte rör termostaterna alls så startar vp om totala flödets delta blir för stort?Går kompressorn alltid en viss tid ex 20min eller bara precis så länge att deltat blir rätt? Dvs alltid minst 20min men kan vara längre vid sträng kyla?
Om det är samma utetemp så har du sparat lite, lägre medeltemp på bild 2, men du kan säkert sänka mer.