0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur tog du bort den gamla pumpen? Det är förbud mot att göra jobbet själv pga gashanteringen, det har en poäng.Så länge du kan garantera att gasen sögs tillbaka på rätt sätt, eller sögs ur med tömningsaggregat så gasen kan destrueras, så bryr jag mig inte personligen.Ozonlagret är redan för dåligt. Det är viktigt att alla hjälps åt att göra rätt.Ofta kan samma montör till den nya pumpen tömma den gamla för en försumbar kostnad vid samma besök.Detta är värt att upprepa i alla trådar som handlar om detta. Det handlar även om personsäkerhet vid tömningen, utbildning är absolut ingen överdrift.---Finns det ingen bättre passande modell? Satsa på en som håller dubbelt så länge? Lådan på väggen är en bra idé, fungerar, men det ser ju förjävligt ut.
Kan du montera innerdelen på väggen till höger?I så falla kan rören inne i rummet ( inkl skarvkopplingarna) läggas i en kabelkanal.........och sedan gå ut igenom det befintliga hålet....
Det där är väl egentligen ingen skillnad mot att montera på en vägg som är så tjock att rören inte räcker hela vägen ut.I de fallen drar man helt enkelt ihop rören med innedelen löst liggande inne, stoppar ut rören genom hålet samtidigt som man "följer med" med innedelen tills den kan hängas på väggplåten.Lite krångligt, och kräver att man är två om det skall gå någorlunda smigit, men omöjligt är det ju inte.Nu vet jag inte hur kopplingarna vid innedelen ser ut på de där maskinerna, är det samma typ av långa/grova kopplingar som vid utedelen så kan det bli svårt att rymma dem "i väggen", eller så hamnar de just där rören måste böjas, och då kan det vara svårt också.Kan du sätta den högre upp, eller längre ned så går det ju dra rören i en plastkanal på den invändiga väggen första biten.Inte snyggt, men borde fungera.Jag skulle lämna tillbaks och köpa en märkespump av en lokal installatör.Inselo är väl någon typ av "samordnare" som har fristående partners som arbetar på deras uppdrag, troligen mot en så pass låg ersättning att det snabbt blir förlust om de måste krångla med något.Du skulle kunna kontakta Inselo centralt och be om en annan installatör - om de har fler partners i närheten så kanske det finns någon annan som de vet är mer av en "problemlösare".
...Nu vet jag inte hur kopplingarna vid innedelen ser ut på de där maskinerna, är det samma typ av långa/grova kopplingar som vid utedelen så kan det bli svårt att rymma dem "i väggen", eller så hamnar de just där rören måste böjas, och då kan det vara svårt också. ...
Du skulle kunna kontakta Inselo centralt och be om en annan installatör - om de har fler partners i närheten så kanske det finns någon annan som de vet är mer av en "problemlösare".
Gjorde som det stog att man skulle göra för att samla all gas i utedelen, kollade massa olika trådar bland annat här tror jag, var ganska länge sedan.Gjorde något i stil med nedan, men körde pumpen i kyldrift ganska mycket längre tid för att försöka säkerställa att all gas samlades upp:Börja med att starta maskinen i kyl drift så den kyler inne, därefter drar du igen kranenpå utedelen på det tunna röret, låt sedan maskinen gå en stund ca 1-1,5 minuter därefter stänger du kranen för det grövre röret, och sen kan du slå ifrån hela maskinen.Nu skall köldmediet vara tillbaka i utedelen och rör och innerdel skall vara tömda.Du kan börja att demontera pumpen.Sen vet jag inte om man ändå släpper ut lite gas som kan vara kvar i rören även om man gjort som ovan, men detta var den rekommendation jag hittade. Hade jag varit en kyltekniker hade jag säkert kunnat lösa det bättre, men eftersom tanken var att bara beställa tjänsten driftsättning av den nya pumpen så kändes det inte som bortplockande av befintlig pump skulle ingå.Behövde också få koll på hur allt var kopplat, hålplacering m m inför ny pump och det har ju visat sig bra eftersom jag nu vet att det verkar helt omöjligt att få dit en ny pump i befintligt hål. Hade jag inte plockat ner pumpen själv utan väntat på en tekniker så hade vi väl stått där när installatören sett att hålet satt i mitten och jag antar att hela projektet med att installera en ny pump hade fått avbrytas.Men håller så klart med om att det bästa hade varit att ha en tekniker demontera pumpen för att säkerställa att ingen gas läckte ut. Så nästa gång det blir aktuellt får jag väl undersöka om det finns någon kyltekniker som vill åta sig ett sådant jobb för en rimlig peng, handlar väl egentligen bara om att suga ut gas i så fall. Plocka ner den kan man ju göra själv.
jag vill minnas att det i julas installationsmanual för pumpen finns beskrivet bla denna typ av installation-rören ut i mitten bakåt.Har du kollat?