Är på väg att låta installera ComfortZone RX35 och undrar om det här med isolering av avluftsledningen. Pumpen kyler avluften ner till -15 grader, och många uppger att det är viktigt att avluftsledningen då är rejält isolerad.
Min avluftskanal tycks gå lodrätt rakt upp från pumpen hela vägen till taket. På övervåningen är den helt inbyggd i ett vägghörn som skjuter ut mitt i huset mellan trappan och övre badrummet. Bifogar bilder från pumpen nv, trappsidan öv, badrumssidan öv och taket.
Att döma av utseendet vid pumpen (bilden) finns det någon form av isolering av kanalen i dag (pumpen jag har i nuläget är Nibe F360).
Jag har nu fått återkoppling från ComfortZone om att vi löser detta genom att isolera den åtkomliga första biten av avluftsledningen och försöker komplettera med en kondensficka. Förklaringen till att detta ska funka är att kondensen är kall och våt och därför inte stiger så långt utan ramlar ner. Eftersom min kanal redan verkar vara någorlunda isolerad menar de att det inte ska vara några problem.
På det här forumet finns ju många väldigt kunniga, så jag vill gärna ha en second opinion så att jag inte gör något dumt. Låter detta som en gångbar lösning?
Varför är det förresten så viktigt att isolera avluftsledningen, handlar det om mögelrisk?