0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HBerggreninvertercirkulationspump som ställer sin hastighet live via värmepumpens styrsystemOm cirk-P ändrar fart så faller flödet, inte bra. dom delar som är längst bort och andra med lite tryckfall får mindre värme. Är et bra.
Nyinstallerad Thermia Atlas 12 och ny på bvp.Justerar pumpen Delta t på varma sidan av sig självt? dvs bör jag strypa in ventilerna på mitt nya radiatorsystem eller bör jag bara sänka flödet i de rummen jag önskar kallare och låta pumpen sköta resten?Tack på förhand
Är det normalt att HGW går hela tiden?
Det är väl enda nackdelen med Thermia jag upptäckt, man blir väldigt beroende av installatören och inte direkt support mot slutanvändarna.
Då har du en VVB på sidan om och den laddas av HGW konstant via en liten pump som sitter på något rör. Den kan starta på en termostat i VVB eller direkt när kompressorn går i gång. Det äter lite av värmen till huset, blir liksom lite mindre temp. HGW stjäl en del temp och tempen på VVB ökar samt att tempen ökar den med till huset. Har du EL-patron i VVB kan den startas och då ska den lilla pumpen stängas av. Hur stor VVB har du.