Jag tror det är leveransproblemen i Kina. Kompressorn i S1255 är väl en Mitsubishi Heavy Industries, och dessa brukar produceras i Kina. Typiska varor som går med container. Jag läste i tidningen att satellitbilder visar att Kinas största hamn är mycket stilla. Även kineser erkänner att trafiken är nere på 40% av normalvärde. Satellitbilder visar mindre.
Har även kontakt med en bekant där företaget tillverkar modem för driftkontroll för sina produkter. Dess modemkretsar går inte att få tag på om man inte betalar överpris. Bilproducenter tillverkar mest sitt lyxsegment för närvarande, p.g.a. begränsad tillgång av halvledare.
Jag tillhör den kategori som ibland beställer delar direkt från Kina (med tull, moms osv). Det tar numera väldigt lång tid från att paketet är packat hos leverantör tills det kommer på ett flyg från Kina till Europa, ofta upp till 14 dagar.
Magnesium är nästa bristvara enligt dagens Svd. Kina tillverkar 85% av världsmarknaden, och 35 av 50 smältverk är stängda p.g.a. energibrist.
Min uppfattning är att det är grus i maskineriet, inte bara transportkaos med containerbrist.