Hej,
har denna begagnade pumpen som jag tänkte ha till att värma upp i verkstan. Frågan är var bästa placeringen är.
Innerdel= A, B eller C? eventuellt går även D direkt ovanför porten. Jag tror att A eller kanske B är bäst eftersom det blåser rakt till svarv/svets då. Vid C sitter idag Dieselkanonen och den blåser i riktning av B. Det blir ok Klima med den också. Det skulle även gå att hänga pumpen ovanför porten. Porten är sådär tätt, så när pumpen börjar blåsa rakt ner blir det kanske som ett extra spärr för kylan? Nackdelen är att jag har en lucka till övre vånging där som jag använder extremt sällan. Men då är det lite utsatt läge för innerdelen . Men jag skulle kunna bygga ett skydd runt. Har snickeriet ovanför och ibland lyfter jag tunga grejer via luckan. Men har inte öppnat den på två år nu, så det är verkligen ytterst sällan den öppnas.
Ytterdel= 1 vilket blir väl skyddat och inte så synlig vilket jag föredrar. Men det blir rätt trångt med bilen. Kan även blir lite kort med 5m färdiga rör
2 så långt i riktning mot carporten att porten går att öppna. Norrsidan om det nu har någon betydelse mitt på vintern. Kanske på vårvintern.
3 Det är 1,5 våningshus, så en annan variant är att sätta pumpen högre än innerdelen under taket. Då är det också välskyddat och jag behöver inte ta hänsyn till portöppning.