Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Typ av cirkulationspump för garaget  (läst 1203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Typ av cirkulationspump för garaget
« skrivet: 12 november 2021, 18:22:54 »
Hej,

Jag har ett problem med min cirkulations pump till garagets golvvärme.

Vi byggde hus + garage för några år sedan och grävde ner en kulvert mellan garaget och huset. I huset har vi bergvärmepumpen som också skall värma garaget.
I huset har vi en värmeväxlare för garagets värmesystem till vilken vi har en skild cirkulations pump(Grundfos AlPHA2 15-60 130).
Eftersom kulverten går mellan husen har vi etylenglykol i vattnet (ca -17C)
Det här systemet installerades av vår VVS leverantör inklusive cirkulationspumpen.
Nu minns jag inte exakt, men tror att det gick nästan 1 år innan pumpen började krångla. Den slutade helt enkelt rotera. Jag tog loss pumpen för att checka och märkte att det var hårt motstånd att rotera pumphjulet. Men när man manuellt snurra den fram och tillbaka en stund börjar den röra sig lättare och efter det kunde man lägga tillbaka den och det fungerade igen ca 1 månad. Och igen samma symptom som senaste gången. Detta hände många gånger och intervallen mellan stoppen blev kortare och kortare.
Jag kontaktade VVS leverantören angående detta, och denne lovade många gånger att skicka en ny pump(vilket aldrig hände). Till sist tröttnade jag och köpte en ny likadan och installerade. Allt funkade helt bra i ungefär samma tid som den första (1 år). Efter det börjad den nya pumpen bete sig likadant som den första.

När nu detta har hänt började jag fundera att kan det vara så att VVS leverantören har installerat fel typ av pump från början vilken inte är lämplig för annat än vatten?
Jag har försökt läsa lite om denna Grundfos ALPHA2 15-60 130 men där nämns bara vatten.
Och ifall så är fallet att denna pump nu inte går att använda i mitt system vad skall jag lägga för pump istället??
Det viktigaste är att den skulle gå att installera rakt av till anslutningarna där den tidigare pumpen har suttit. Så att jag inte måste ha hit någon VVS leverantör och byta anslutningarna.

Eller har ni andra förklaringar på vad som händer?
Systemet är ett slutet system trycksatt till ~1Bar vilket rekommenderades av installatören.
Temperaturen som körs ut i kulverten är ca 20C under vinterns kallaste månader. Har aldrig haft högre temp. Då hålls temperaturen ca 10 grader i garaget. Under sommaren har jag pumpen stoppad eftersom det inte behövs värme där då ..

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #1 skrivet: 12 november 2021, 20:06:44 »
Kan vara att det bildas en film som gör att pumpen går trögt. Läs den här tråden så får du lite info, i övrigt har jag ingen kunskap om det du frågar om.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73098.0

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #2 skrivet: 13 november 2021, 10:54:22 »
Kan vara att det bildas en film som gör att pumpen går trögt. Läs den här tråden så får du lite info, i övrigt har jag ingen kunskap om det du frågar om.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73098.0

Det med att det bildas någon form av film som gör att pumpen går trögt låter ändå troligt för mig. När jag tar ut pumpen och roterar pumphjulet fram och tillbaka brukar det droppa lite vätska ur pumpen och efter en stund är friktionen borta.
Men hittade ingen info angående det i tråden du länkade till.

Och ifall det bildas någon form av film vad kan man göra för att förhindra att den bildas?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #3 skrivet: 13 november 2021, 11:36:58 »
Det är inte mer än någon mm mellan rotor och stator, och droppar det först och sedan går det runt lätt , så är det glykolen som är lite fet som liksom fastnar mellan, pumpen ska ha vätska i hela sig för kylningen och det kan vara något med att glykolen blir liksom lite trögflytande ( ren gissning ) när den blir varm. Hur många minus har du blandat till. Mer av glykol mer trögt blir det nog. Kallställer du och låter pumpen gå så fryser det nog inte utan många minus, vatten i rörelse kan bli flera minusgrader.

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #4 skrivet: 13 november 2021, 17:05:23 »
Att ha pumpen stoppad hela sommaren är att be om problem. Det bästa är att ha en timer så den får gå några minuter om dagen även under sommaren. Sådan ”motionering” finns inbyggd i tex många värmepumpar.
Läste på lite om Alpha2 och ser att den har ett inbyggt manuellt sommarläge, prova att använda detta istället för att stänga strömmen till pumpen.
Finns det någon sil i kretsen för att ta bort skräp och avlagringar?

// Fredrik
« Senast ändrad: 13 november 2021, 17:12:47 av Fredrik567 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #5 skrivet: 13 november 2021, 19:42:18 »
Att ha pumpen stoppad hela sommaren är att be om problem. Det bästa är att ha en timer så den får gå några minuter om dagen även under sommaren. Sådan ”motionering” finns inbyggd i tex många värmepumpar.
Läste på lite om Alpha2 och ser att den har ett inbyggt manuellt sommarläge, prova att använda detta istället för att stänga strömmen till pumpen.
Finns det någon sil i kretsen för att ta bort skräp och avlagringar?

// Fredrik

Hmm, det med att ha pumpen stoppad sommartid skulle jag köpa om det var så att problemet skulle uppstå efter att den hade stått stilla. Och efter att den hade några år på nacken. Men t.ex. nu när man lägger igång den och den körs så tycker man den skulle hållas igång när den börjat gå ifall det var problemet. Men nu har jag problem nästan var och varannan dag. Och jag kör den på högsta möjliga hastighet hela tiden men den börjar gå så tungt att den stannar även med det.

Jag har möjlighet att styra den t.ex. sommartid så att den skulle automatiskt starta och köra önskad tid ifall detta skulle vara problemet. Men köper inte riktigt det eftersom den inte hålls igång när den kommit igång ens på högsta hastigheten för tillfället.
Så tror att grund problemet är något annat.

När du läste på om Alpha2 hittade du några uppgifter som bekräftade att det skulle var ok att köra den med etylenglykol och vatten mix. För jag såg bara omnämnt vatten där jag läste ...

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4364
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #6 skrivet: 14 november 2021, 09:54:42 »
Jag tycker det känns onödigt komplicerat att ha ett system med glykol bara för kulverten. Om man har värme på även vintertid lär det inte frysa.

Vi har ett liknande system till en separat stuga på tomten och vi kör samma vatten i hela systemet. Vi har en liten bypass i stugan som ser till att det alltid finns ett litet flöde i kulverten, även om shunten i stugan är helt stängd.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #7 skrivet: 14 november 2021, 11:59:18 »
När du läste på om Alpha2 hittade du några uppgifter som bekräftade att det skulle var ok att köra den med etylenglykol och vatten mix. För jag såg bara omnämnt vatten där jag läste ...

Precis som du såg jag bara vatten omnämnt som pumpad media, ingen brine eller glykolblandning.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #8 skrivet: 14 november 2021, 12:12:45 »
Brain är spritlösning och tunn, glykol fet och lite trög, så det med glykol kanske inte är så bra för pumpen. I bilar så är det en helt annan pumpkonstruktion som är mycket kraftigare och ingen motor, bara impeller.

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #9 skrivet: 14 november 2021, 19:51:42 »
Jag tycker det känns onödigt komplicerat att ha ett system med glykol bara för kulverten. Om man har värme på även vintertid lär det inte frysa.

Vi har ett liknande system till en separat stuga på tomten och vi kör samma vatten i hela systemet. Vi har en liten bypass i stugan som ser till att det alltid finns ett litet flöde i kulverten, även om shunten i stugan är helt stängd.

Möjligtvis sådär vid normala tider ja.
Min tanke med att ha glykol i vattnet var ifall att av någon okänd orsak jag inte kan cirkulera vattnet och temperaturen i garaget skulle gå under 0. Skulle det hända fryser ju golvvärme rören sönder, vilket var orsaken till att det blev gjort som det blev.

Men jo, har man fel typ av cirkulations pump som inte är byggd för detta(ifall det nu är grund orsaken) så blir det ju ett problem av att man försökt lösa ett annat.

Någon som vet någon modell/typ av pump som skulle fungera som ersättnings pump utan att man måste bygga om?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Typ av cirkulationspump för garaget
« Svar #10 skrivet: 14 november 2021, 20:27:15 »
Det med KB som fryser, glöm det, normalt blandas det 1/3 sprit och resten vatten och används i bergvärme som ger många minus på KB ut.
Blandning klarar ca 10 - 15 minus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!