Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glykol propylen vs Etanol?  (läst 2769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pontus_frågar

  • Gäst
Pontus_frågar
Glykol propylen vs Etanol?
« skrivet: 11 november 2020, 08:57:30 »
Hej,
Vår gamla Nibepump har säckat ihop. installationen går på sjövärme sen många år sedan och har fungerat bra. I slingan kör vi glykolpropylen.
Då vi nu börjat diskutera med olika VVSare så finns där åsikter om att byta till Etanol istället nu när vi kommer behöva installera en helt ny pump (Nibe S1255 eller motsvarande). Har inte riktigt blivit övertygad om det ena eller det andra och varför vi skulle behöva byta något som redan fungerar. Frågorna är många i dagsläget:


Varför rekommenderar man Etanol framför glykolpropylen?

Då vi inte har några egentliga problem så skulle vi vilja fortsätta med glykolpropylen, men kan det finnas några svårigheter med att byta senare till etanol? (Hört argument som att glykolpropylen kan lämna någon fet hinna, men vill tro att man kan tömma, skölja och fylla på med etanol?)

Finns där några skillnader i vad man kan plocka ut eller det är hugget som stucket?

/ Pontus

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2020, 09:09:02 »
Glykol används i bilar utan problem. Det  jag antar är att glykol är mycket giftigare vid läckage och därför är etanol bättre. Skulle exempelvis en katt slicka i sig det söta glykolvattnet behövs det endast ca 10ml för att döda en katt.
Etanol anses av miljöskäl inte vare sig kunna fördärva berggrunden och i utspädd form är risken för entanolförgiftning liten. Dessutom tycker våra husdjur inte om att slicka i sig det.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2020, 09:37:52 »
Propylenglykol är inte giftig, nackdel med glykol är bla att den "flyter" (högre viskositet ) betydligt trögare och kräver större pumpkraft vilket kostar lite mer energi, det kan med tiden bildas avlagringar, den är dyrare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Pontus_frågar

  • Gäst
Pontus_frågar
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2020, 09:41:23 »
Glykol används i bilar utan problem. Det  jag antar är att glykol är mycket giftigare vid läckage och därför är etanol bättre. Skulle exempelvis en katt slicka i sig det söta glykolvattnet behövs det endast ca 10ml för att döda en katt.
Etanol anses av miljöskäl inte vare sig kunna fördärva berggrunden och i utspädd form är risken för entanolförgiftning liten. Dessutom tycker våra husdjur inte om att slicka i sig det.

Av att läsa o googla, så är Propylenglykol inte farligt för djur eller människor....

Pontus_frågar

  • Gäst
Pontus_frågar
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2020, 09:51:21 »
Kan en ny pump ta stryk om man kör propylenglykol? Tänker på innanmätet där vätskan cirkulerar....?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2020, 10:25:24 »
Etylenglykol däremot är giftig.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #6 skrivet: 11 november 2020, 22:57:28 »
Jaha, då har man lärt sig något nytt på gamla dar. Att den gamla etylenglykolen, som är giftig, har ersatts med propylenglykol. Men jag läser även att propylenglykol inte får blandas med vanligt vatten, det måste vara avjoniserat "batterivatten.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #7 skrivet: 12 november 2020, 00:20:11 »
glykoler kan bli korrosiva efter en tid .   
I professionella anläggningar sÃ¥ brukar man därför hÃ¥lla reda pÃ¥ PH värde, tillsatta korrosionsinhibitorer med jämna mellanrum eller byta ut glykolen.  Det är väldigt bra om du har dokumentation pÃ¥ vad din anläggning är fylld med. Det gÃ¥r dÃ¥ att lämna in prover och göra justeringar genom att ersätta förbrukade inhibitorer som är olika för olika fabrikat.
Skulle tro att det som ska installera din pump vet mer om etanol än om glykol och därför föreslår byte .
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2020, 06:03:57 »
Jaha, då har man lärt sig något nytt på gamla dar. Att den gamla etylenglykolen, som är giftig, har ersatts med propylenglykol. Men jag läser även att propylenglykol inte får blandas med vanligt vatten, det måste vara avjoniserat "batterivatten.

Om du snusar så har du stoppat i dig en hel del propylenglykol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/1,2-Propandiol#Anv%C3%A4ndning
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2020, 20:43:35 »
varför inte bara köra kb sprit som funkar?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #10 skrivet: 12 november 2020, 21:19:15 »
JO sprit funkar men är kanske en onödig investering i TrÃ¥dstartarens fall. Tycker inte glykol är bättre utan "because its there" so Mallory sa  duger som argument för mig.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Pontus_frågar

  • Gäst
Pontus_frågar
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #11 skrivet: 13 november 2020, 08:56:00 »
Ja då är vi rörande överens om att miljöaspekten inte är något problem alls.
Och heller inte sett eller hört något akut argument för varför byta till etanol.
Konstaterar att kunskapen är förvånansvärt begränsad kring detta.

Kan även säga att det har gått utmärkt bra att spä ut propylenglykol med vatten för att nå önskad min-temp.
Blev dock nyfiken på varför man föreslog avjoniserat vatten, varför bör man använda det istället?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #12 skrivet: 13 november 2020, 09:17:03 »
Det är väl av korrosionsskäl? För att tillsatserna i glykolen ska hålla längre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2020, 09:31:08 »
Frågan har avhandlats ingående för rätt många år sedan så svaren på frågorna torde finnas här på forumet om man orkar leta med sökfunktionen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Glykol propylen vs Etanol?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2020, 10:46:00 »
Det är väl av korrosionsskäl? För att tillsatserna i glykolen ska hålla längre.
Du har rätt .beroende pÃ¥  vart man bor  , vattnets hÃ¥rdhetsgrad , klor etc sÃ¥ äts en del av korrosionsinhibitorerna upp-
« Senast ändrad: 13 november 2020, 10:51:14 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 394
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!