Uponor har rör med färdig blå isolering som skall räcka för kyla med ftx. Min ftx tillverkare rekommenderade inte kyla med ftx.
Som vanligt får man välja tid eller material. Att lägga på termoisolering tyckte jag var den jobbigaste delen av hela bygget eftersom allt kom på rullar med 1m bredd som skulle rullas runt kanalen, vajras samt tejpas. Det blev väldig många våder...
Nu finns det massor med varianter att välja på som tex färdiga termostrumpor för alla tjocklekar eller Uppnors som är halvor man klämmer på. Om man ska göra det idag rekommenderar jag att köpa helt färdigisolerade kanaler, det spar mycket tid och pengar om man lejer ut jobbet.
När det gäller FTX med frikyla funkar det alldeles utmärkt om anläggningen utförs med korrekt dimensionering. Men som vanlig finns det gott om klåpare och tyckare på marknaden. Problemet är att hitta rätt kompetens och eftersom det går en kyl-expert på hundra värme-exterter som alla "tycker" olika blir det svårt (ironi).
För dimensionering och val av konstruktion bör man vända sig till ett företag som är expert på just kylanläggningar, vanliga FTX-konstruktörer saknar ofta den nödvändiga kompetensen inom området.