0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har framfört liknande klagomål i relation till vår Daikin Caldo XRH40 för långt över ett år sedan. Fick svar från Daikin_ som mer eller mindre bara konstaterade att Daikin medvetet gjort såhär för att åtgärda i relation till klagomål man fått på att värmepumparna "blåst kallt". Det har rimligtvis historiskt klagats mycket mer på att det blåser kallt vid hög fläkthastighet med låg värme än tvärtom. Man har de facto förr tillåtit lägre utblåstemperatur (mer fläkthastighet), till exempel på Caldo XR40 vars elektronik i innerdelen är kompatibel med Caldo XRH40. Tillägget H i namnet för XRH härör vad jag förstår just från att man lovade varmare utblåstemperatur på den nya produkten än på föregångaren.En sak som jag har kommit fram till är att man märkligt nog kan "lura" maskinen att köra med högre fläkthastighet (och blåsa kallare) genom att begära en högre temperatur och begränsa effekten med hjälp av "Behovsstyrning" i appen "Daikin Residential Controller".Jag förstår inte hur Daikin har programmerat begränsningen i fläkthastighet som funktion av utblåstemp/effekt, för det är inte helt logiskt hur jag än undersöker och testar olika inställningar. Det enda jag vet med säkerhet är att det går att lura den till att blåsa mer, men det blir som en följd mer så att jag styr maskinen än att det finns något som fungerar på den automatiskt.Jag kör numera ganska ofta våra två Daikin-värmepumpar med begärt högre temperatur än önskat. Ofta typ 23°C istället för 21-22°C för att på så sätt få högre fläkthastighet och sedan stryper jag effekten med behovsstyrningen till en nivå som ger önskad temperatur i huset.Funderar på att till Dakin framföra ett önskemål om att i appen kunna definiera en kurva för behovsstyrningen som är fördefinierad i relation till av maskinen mätt ute-temperatur, så man slapp justera %-värdet i behovsstyrningen i relation till rådande väder och därav husets värmebehov.Hoppas att du har tillgång till WiFi-styrningen och åtminstone har möjlighet att testa min metod enligt ovan.
Detta testar jag med det samma! Förstår jag rätt att du kör samma temperatur men du styr värmen med effektbehovet? Har du hittat någon sweet spot som fungerar bra över tid eller blir de mycket pill?