Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför får jag inte bestämma?  (läst 3700 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför får jag inte bestämma?
« skrivet: 08 november 2021, 16:55:46 »
Har två daikinpumpar, fanns i huset som jag köpte som jag inte tycker fungerar såsom JAG vill. Om jag har fläkthastigheten på max så sjunker den när börvärdet uppnås.... JAG vill att den fortsätter att blåsa för fullt. Varför kan det inte finnas ett HELT MANUELLT LÄGE som användaren kan använda om han vill eller inte? Pumptillverkaren kan inte veta hur jag lever eller hur huset ser ut så varför får jag inte bestämma?

Jag vet att andra pumptillverkare fungerar på samma sätt men det betyder inte att det är rätt för det...

Christer
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8508
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2021, 17:01:44 »
Nackdelen med att den fortsätter att bara blåsa runt luften på Max fläkt eller lägre är att luften kommer upplevas som kall luft trots att det är temperaturen i rummet.
Testa med att sätta den i rent fläktläge och blåsa för fullt.

Men visst kan man tycka att man ska få välja helt fritt på dom olika märkena
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2021, 17:09:08 »
Jag förstår det men om ingen är hemma, stor del av tiden är huset tomt och layouten på huset är sådan att om fläkten går på högsta hastigheten så får även rummen längst bort värme. Nu när pumpen drar ner på hastigheten så svalnar rummen längst bort men där pumpen sitter är det rätt temperatur. Det kan inte vara så svårt att ha ett läge som är HELT manuellt.

Christer
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8508
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #3 skrivet: 08 november 2021, 17:19:32 »
Blir ingen direkt ”värme” längre bort i huset om den bara ska vispa runt befintligt tempererad luft.
Är med vad du menar och funktionen är så när man använder underhållsfunktionen på en del märken (kanske alla) men tror inte någon har underhållsfunktion och 20 grader eller mer .

Är nog inte svårt att få till funktionen om dom vill
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2021, 17:56:45 »
Det blir en jämnare temp i huset.
Kan inte förstå varför jag inte får bestämma hur pumpen fungerar. Det är som cykeltillverkar tillverkar en cykel med 24 växlar men har låst de 10 högsta för de tror att du inte orkar trampa på de högdta växlarna. Skulle någon godkänna det?
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8508
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2021, 19:04:10 »
Lite haltande jämförelse  :)
Daikin svarar säkert och kanske finns något sätt att ”lura” den som han kan svara på
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2021, 20:40:41 »
Jep, jag hoppas att han skulle kunna hjälpa mig, är annors mycket nöjd med pumparna
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #7 skrivet: 10 november 2021, 19:32:15 »
Jag har framfört liknande klagomål i relation till vår Daikin Caldo XRH40 för långt över ett år sedan. Fick svar från Daikin_ som mer eller mindre bara konstaterade att Daikin medvetet gjort såhär för att åtgärda i relation till klagomål man fått på att värmepumparna "blåst kallt". Det har rimligtvis historiskt klagats mycket mer på att det blåser kallt vid hög fläkthastighet med låg värme än tvärtom. Man har de facto förr tillåtit lägre utblåstemperatur (mer fläkthastighet), till exempel på Caldo XR40 vars elektronik i innerdelen är kompatibel med Caldo XRH40. Tillägget H i namnet för XRH härör vad jag förstår just från att man lovade varmare utblåstemperatur på den nya produkten än på föregångaren.

En sak som jag har kommit fram till är att man märkligt nog kan "lura" maskinen att köra med högre fläkthastighet (och blåsa kallare) genom att begära en högre temperatur och begränsa effekten med hjälp av "Behovsstyrning" i appen "Daikin Residential Controller".

Jag förstår inte hur Daikin har programmerat begränsningen i fläkthastighet som funktion av utblåstemp/effekt, för det är inte helt logiskt hur jag än undersöker och testar olika inställningar. Det enda jag vet med säkerhet är att det går att lura den till att blåsa mer, men det blir som en följd mer så att jag styr maskinen än att det finns något som fungerar på den automatiskt.

Jag kör numera ganska ofta våra två Daikin-värmepumpar med begärt högre temperatur än önskat. Ofta typ 23°C istället för 21-22°C för att på så sätt få högre fläkthastighet och sedan stryper jag effekten med behovsstyrningen till en nivå som ger önskad temperatur i huset.

Funderar på att till Dakin framföra ett önskemål om att i appen kunna definiera en kurva för behovsstyrningen som är fördefinierad i relation till av maskinen mätt ute-temperatur, så man slapp justera %-värdet i behovsstyrningen i relation till rådande väder och därav husets värmebehov.

Hoppas att du har tillgång till WiFi-styrningen och åtminstone har möjlighet att testa min metod enligt ovan.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2021, 09:54:24 »
Tack perfa76 för ett mycket bra svar och en potentionell lösning, tyvär har jag inte ännu wifi styrning på pumparna. Måste väl ta och beställa delarna då.
Tycker att det är mycket märkligt att tillverkarna inte kan ha en verklig manuell funktion på pumpen, nu har de auto som växlar mellan kyla o värme som är på dessa breddgrader en helt idiotisk funktion. Automatiska fläkthastigheter och så manuellt läge som inte låter mig bestämma....
Jag vet mycket gnäll men för mig skulle det vara viktigt att kunna ställa parametrarna såsom jag behöver.

Stort tack till er alla som har svarat.

Christer
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2021, 10:19:07 »
Övervägt att ha en bordsfläkt som hjälper till med värmespriningen?
Det skall självklart inte behövas, men nu har du ju ärvt problemet så en kreativ lösning kanske blir nödvändig.
Vi säljer de där wifi-modulerna i webshoppen energibutiken.se.
https://www.energibutiken.se/sv/fjarrstyrning/396-wifi-modul-daikin-caldo-brp069b41.html
Passar CALDO, vet inte vilken modell du har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #10 skrivet: 11 november 2021, 15:46:04 »
Rickards lösning får bli en nödlösning till att börja med....
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #11 skrivet: 11 november 2021, 18:09:56 »
Jag har framfört liknande klagomål i relation till vår Daikin Caldo XRH40 för långt över ett år sedan. Fick svar från Daikin_ som mer eller mindre bara konstaterade att Daikin medvetet gjort såhär för att åtgärda i relation till klagomål man fått på att värmepumparna "blåst kallt". Det har rimligtvis historiskt klagats mycket mer på att det blåser kallt vid hög fläkthastighet med låg värme än tvärtom. Man har de facto förr tillåtit lägre utblåstemperatur (mer fläkthastighet), till exempel på Caldo XR40 vars elektronik i innerdelen är kompatibel med Caldo XRH40. Tillägget H i namnet för XRH härör vad jag förstår just från att man lovade varmare utblåstemperatur på den nya produkten än på föregångaren.

En sak som jag har kommit fram till är att man märkligt nog kan "lura" maskinen att köra med högre fläkthastighet (och blåsa kallare) genom att begära en högre temperatur och begränsa effekten med hjälp av "Behovsstyrning" i appen "Daikin Residential Controller".

Jag förstår inte hur Daikin har programmerat begränsningen i fläkthastighet som funktion av utblåstemp/effekt, för det är inte helt logiskt hur jag än undersöker och testar olika inställningar. Det enda jag vet med säkerhet är att det går att lura den till att blåsa mer, men det blir som en följd mer så att jag styr maskinen än att det finns något som fungerar på den automatiskt.

Jag kör numera ganska ofta våra två Daikin-värmepumpar med begärt högre temperatur än önskat. Ofta typ 23°C istället för 21-22°C för att på så sätt få högre fläkthastighet och sedan stryper jag effekten med behovsstyrningen till en nivå som ger önskad temperatur i huset.

Funderar på att till Dakin framföra ett önskemål om att i appen kunna definiera en kurva för behovsstyrningen som är fördefinierad i relation till av maskinen mätt ute-temperatur, så man slapp justera %-värdet i behovsstyrningen i relation till rådande väder och därav husets värmebehov.

Hoppas att du har tillgång till WiFi-styrningen och åtminstone har möjlighet att testa min metod enligt ovan.

 "love"

Detta testar jag med det samma! Förstår jag rätt att du kör samma temperatur men du styr värmen med effektbehovet? Har du hittat någon sweet spot som fungerar bra över tid eller blir de mycket pill?
Värmeglad.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #12 skrivet: 11 november 2021, 19:42:55 »
Detta testar jag med det samma! Förstår jag rätt att du kör samma temperatur men du styr värmen med effektbehovet? Har du hittat någon sweet spot som fungerar bra över tid eller blir de mycket pill?
Jag tror du fattat rätt. Jag begär en högre temperatur än den vi önskar få och styr temperaturn som faktiskt uppnås genom att justera behovsstyrningsparametern i appen till en lämplig nivå för att få rätt värmeeffekt för att nå och hålla en temperatur nära den önskade.

Det blir en del justerande i relation till vädret, så om temperaturen ändras mycket ute så krävs fler justeringar under dygnet. Hur aktiv man måste vara påverkas ju dock även av hur trögt husets värmebehov är i relation till ute-temperatur och även hur långsamt huset temperatur ändras vid lite för hög eller lite för låg tillförd värmeeffekt. Vårt hus som är välisolerat och med betongbjälklag så är det antagligen ganska förlåtande i detta sammanhang.

Det går ju även att lägga in ändringar på behovsstyrningen i schema för att ändra effekten i relation till väderprognosen om man så vill och har erfarenhet av vad som krävs.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #13 skrivet: 11 november 2021, 20:37:41 »
Vill förklara lite om hur det började att jag fann denna "lösning", vilket i sig kan vara en lösning för en del.

Det var så att jag en dag stod och förbannade vår då nya XRH30 för att den inte blåste med mer än fläktläge 1 eller 2 när jag begärt manuellt läge 3. Med en mycket låg fläkthastighet så flämtade den bara ut ganska varm luft som knappt nådde någonstans bortom hallen.  Den IVT värmepump som Daikin-maskinen hade ersatt blåste mycket hellre med bra hastighet även om luften var svalare, så jag var något pissed off på att den nya gav varmare hall och kallare i övrigt.

För att få lite varmare i vardagsrummet så höjde jag med fjärrkontrollen den begärda temperaturen från 21°C till 22°C och i samma ögonblick som den önskade temperaturen ändrades så ökade fläkthastigheten minst ett steg och värmepumpen började blåsa bättre varvid temperaturen i hallen knappt ändrades men det blev betydligt högre i vardagsrummet.
Detta bevisade för mig att värmepumpen medgav sig att blåsa med högre hastighet bara för att begärd temperatur var högre, utan att för den skull kräva att temperaturen på den blåsta luften ökade först, vilket förefaller lite motsägelsefullt.

Eftersom ändringen i fläkthastighet var repeterbar och momentan med ändrad begärd temperatur så kunde det inte vara så att maskinen bara lät sig höja fläkthastigheten för att luften som blåstes ut passerade en definierad gräns.
När Daikin införde behovsstyrningsfunktionen i appen så insåg jag ganska snabbt att den medgav mig att få maskinen att blåsa "kallt".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför får jag inte bestämma?
« Svar #14 skrivet: 12 november 2021, 07:45:08 »
Vet att det går köpa kort till innedelen som inte begränsar lika mycket.
Har begärt pris, och om det är OK att jag säljer till "lekmän", men har inte fått svar än.
Är det något som skulle vara av intresse hos er som kämpar med funktionen?
I så fall skulle jag kunna lägga in det i webshoppen.
Första kund får halva priset om de gör en foto-guide över hur man demonterar och monterar kortet så att andra lättare kan göra rätt?
(Om jag inte gör en själv)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!