0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Naturligtvis har jag kvitton från mina leverantörer med ingående moms, anta att det fiktiva priset var 100 kr/st inkl moms så står det naturligtvis 80 kr + 20 kr moms på kvittot. Jag har dessutom räknt så, mitt prispåslag antas i exemplet vara 200 kr, varav moms 40 kr.Och ja, jag räknade fel vad gäller statens momsintäkter tack vare försäljningen, själklart blir det bara 60 kr.Rätt skall vara rätt.Dock, om maximalt avdrag för egenavgifter är 9000 kr och jag fiktivt gjort en vinst på 100 000 kr så blir ju egenavgiften 30750 kr.Avdraget blir 9000 kr, så i praktiken betalar jag ju ändå drygt 70 % av egenavgiften utan skatteavdrag (det var väl det jag visste...) slutsatsen blir då att jag har kvar (förutsatt att alla fiktiva siffror stämmer ) ca 34 kr.Börjar vi närma oss sannongen nu, alltså 34 kr behålls av mig av ett prispåslag om 200 kr. (inkl moms)83% skatt
Företagsstöd=sänkning av egenavgifterna med 5% på inkomster upp till 180000kr/år.=9000menar du detta
Pålägget är inte 200 !!! utan 160 ! du får aldrig räkna in momsen i kalkylerna på det viset då blir det fel fel fel ... du vet vad du menar men ingen ekonom kommer att förstå dig . All produktkalkylering måste göras utan moms eftersom momsen är helt "neutral" för dig .Kunden betalar och du skickar den till skattekontoret ... jobb! men ingen ekonomisk effekt mer än att du får låna pengarna några dagar utan ränta
Lika bra att vi tar ett djärvt förslag till på en gång Som konsult i värmepumpsbranschen måste du självklart ha en pump att mäta och testa på .... den du har i källaren blir inventarie i firman och skrivs av på 5 år. Men du måste sälja sådär 50 mätare / år också ... så att det blir lite intäkter att ta kostnaden mot.
Det finns olika modeller för avskrivningar.