0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som sagt ... momsen är ju både in och ut så den är "neutral" för dig som företagare , om du tänker priser ex moms både in och ut så är det lätt att se att det blir noll, men du gör ju staten en gratis momsinkassotjänst Sen har du tydligen inte smakat frukten av att allt som är av nytta för företaget är avdragsgillt ... dvs all vinst från en elmätare kan du handla massor av kul grejor för, och sen kan du göra avdrag för arbetsrum mm mm . Men såklart ska det bli nån lön och pension så måste det bli vinst kvar också, så ta det liiiiite lugnt i järnaffären;) Betalade du 100 :- med eller utan moms för mätarna ?
Hej Rickard!Välkommen i gänget!!(Egen företagare sedan 1979) Jodå egenavgiften drar du av innan skatten.Den drar du på rad 37 i N2. Jag förmodar att du gör bokslut.Jag rekommenderar dig SPCS Skatteprogram för företag.
Citat från: AlfM skrivet 23 mars 2006, 20:31:53Hej Rickard!Välkommen i gänget!!(Egen företagare sedan 1979) Jodå egenavgiften drar du av innan skatten.Den drar du på rad 37 i N2. Jag förmodar att du gör bokslut.Jag rekommenderar dig SPCS Skatteprogram för företag. I så fall blir det lite bättre, och då stämmer 52 kr bra. I så fall är jag nöjd även om jag inte blir förmögen på att sälja elmätare.
Dessutomkan vi redovisa statens intäkter:egenavgifter 49.20 (de är väl iofs mina till viss del)inkomstskatten 83,20momsen (på 300 kr) 75 KR.Summa 207 kr på denna försäljning allena.Lägg till detta att de redan en gång inkasserat moms på dessa begagnade elmätare så börjar vi förstå att det blir dyrt.Det pris jag avsåg (5000 kr) gällande installation var för en luftvärmepump.
Nu börjar det likna nåt ... men du måste se ditt företagande i ett helt annat perspektiv annars blir det deppigt ... du måste räkna på 100 mätare , 50 loggrar osv och stäla det i relation till dina totalkostnader . Appropå lokalschablon ... javisst är det så ... men du får ju gärna köpa en bokhylla tilll kontoret eller material till en hylla och tapeter till väggen där hylllan ska stå och ett golv som tål kontorsstolens hjul fanns ju inte så det måste du ju ha ..... menar inte att allt är tillåtet men frågar du en revisor så ska du se att det finns en hel del möjligheter. Alla dataprylar du köpt privat tidigare behöver du ju i firman så köp dom av dig själv ....MEN det måste ju finnas en massa intäkter att dra kostnader mot .Revisorn jag bor ihop med brukar också trösta dom som klagar över att ha betalat mycket skatt med att mycket skatt betyder att man tjänat mycket också!
Citat från: Rickard skrivet 23 mars 2006, 20:32:12Dessutomkan vi redovisa statens intäkter:egenavgifter 49.20 (de är väl iofs mina till viss del)inkomstskatten 83,20momsen (på 300 kr) 75 KR.Summa 207 kr på denna försäljning allena.Lägg till detta att de redan en gång inkasserat moms på dessa begagnade elmätare så börjar vi förstå att det blir dyrt.Det pris jag avsåg (5000 kr) gällande installation var för en luftvärmepump.Dessutom räknar du fel.Egenavgifter kan du dra av 9 000:- på i deklarationen.Momsen blir inte 75:-Hade det varit jag som hade köpt mätarna hade jag krävt ett kvitto med ing moms. Blir då 60:- - 20:- = 40:-