0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag får inte riktigt grepp om förutsättningarna. Elförbrukningen för hushållsel, garage och en L/V-värmepump är 28000 kWh. Jag tolkar 11000 kWh till garaget som att det är uppvärmt med direktel i och med att det inte finns någon fläktkonvektor för närvarande. Stämmer det?Antar man 5000 kWh hushållsel drar värmepumpen 12000 kWh. Värmepumpen borde då ha producerat mer än 25000 kWh. Totala värmebehovet, hus plus garage, skulle då vara mer än 36000 kWh vilket borde vara utgångspunkten för en dimensionering. Jag tycker det verkar vara en sammanblandning av kWh el och kWh värme, att offertgivarna har räknat el till L/V-värmepumpen som värme och dimensionerat därefter. Eller har jag missuppfattat något?
Jag antog att COP i snitt över året var ungefär 2 och då blev 25000 en jämn och bra siffra. Men man bör nog kunna räkna med COP = 2,5 för L/V-värmepump. Det beror på var huset ligger och annat. Det är alltså rätt troligt att husets värmebehov är över 30000 kWh/år. I och med att garaget värms med en L/L-värmepump bör man räkna med betydligt högre värmebehov än de 11000 kWh el den drar. Vet inte vad års-COP kan vara men har värmepumpen fungerat bör garaget dra över 20000 kWh värme. Jag tycker det låter mycket, det är nästan som värmebehovet för mitt hus. Fast det kan ju vara si och så med isoleringen i ett fristående garage. Som jag ser det kan värmebehovet vara uppemot 50000 kWh/år och då har offerterna enbart kuriosavärde. De är baserade på att elförbrukningen till värmepumparna är lika med värmebehovet. Det behövs ett omtag här. Hur stort är huset? När är det byggt? Var ligger det? Isoleringsstandard, typ av fönster?
Vad man lär sig mycket, du verkar vara påläst i detta område. Jag kände när offerterna diffade att något inte stämde riktigt.... bra att få förståelse för deras uträkningarMen 50000Kwh/år!!! verkar otroligt mycket, för vårt 120m2 hus från 1932. Vi har tilläggsisolerat hela huset + vind och bytt alla fönster 05/06. Garaget på 60m2 däremot är från 1960 och knappt isolerat alls, vi har nyss bytt garageport samt isolerat taket (så detta har vi inte sett någon vinst på ännu)Vi bor i Sundsvall (mitt i Sverige)
Huset tycker jag påminner rätt mycket om mitt men är bättre isolerat och har förmodligen treglasfönster. 20 000 kWh för värme och varmvatten tycker jag verkar är en rimlig förbrukning såvida inte det finns en uppvärmd källare. Det är en viktig punkt, dåligt isolerade källare kan dra otroliga mängder värme. Frågan blir då varför värmepumpen drar så mycket el men det ligger lite utanför den aktuella frågeställningen. Svårt att säga något om garaget, undrar om inte det är vettigt att dimensionera utifrån 20 000 kWh per år med tanke på hur stort det är. Är det dåliga väggar i garaget kan det behöva förvånansvärt hög värmeeffekt. Det är troligen dålig isolering i golvet också. Saknas uppvärmd källare skulle anläggningen, som jag ser det, behöva dimensioneras för 40 000 kWh/år. Då behövs en pump på 12 kW.