0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet inte riktigt vad framledningstemperatur betyder men tempen på det som går ut i elementslingan brukar vara 30-35 grader, kanske mer på riktigt kalla dagar. Det sitter någon form av kontroller kopplad till en sensor utomhus som styr den här. I tanken brukar det vara 55-60 grader och ut från pannan 65-70 grader.
Suck - det här skulle jag ha gjort för länge sedan förstår jag. Beställde precis en leverans på 6,5 ton pellets och enligt beställningsbekräftelsen är energivärdet strax över 30.000 kWh. Beroende på hyresgäster och säsong behöver jag 3-5 beställningar på ett år så jag har köpt 90.000-150.000 kWh energivärde. Enligt informationen från er så behöver jag 30-40.000 kWh så då har jag alltså en verkningsgrad på runt 30% (20-45%) och istället för kanske 50 öre/kWh blir det 1,50 kr. Tala om att elda för kråkor, råttor och alla andra än hyresgästerna - inte så effektivt.
Framhåller dock att du redan har ett fungerande värmesystem och ej bör byta om en försäljning ligger nära till hands.