Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rekordvinter  (läst 2221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Rekordvinter
« skrivet: 23 mars 2006, 14:38:03 »
Längsta och kallaste medeltemp på 60 år. Men det är väl inte så konstigt, ju fler luftvärmepumper som körs igång ju kallare blir det ju ute. ;)
Kollade mina innertak och väggar, det är bra att göra det när det är kallt ute. 1 grad tempdiff mellan rumstemp och vägg men 1,5 grad i tak. Trodde jag hade ett välissolerat hus, får nog lägga på 2 dm på loftet. Jag ska mäta utifrån sen och se om det blir detsamma. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Rekordvinter
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2006, 20:54:09 »
Nä inte enligt min sida där jag kollar väderstatestik. Vi har haft kallare än dom senaste vintrarne, men vi har inte ovanligt kalt.
http://www.vaderbitarna.se/Valla-Vader/vv10stat.htm
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Rekordvinter
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2006, 23:57:40 »
Där ser man, om inte den statestiken är mycket lokal, har vädergubbarna dålig koll.
Trevlig sida var det, vet du hur normaltemp är uträknad? Är det medel alla år sen 1959? I så fall kommer den siffra att ändras med åren, hittade bara 1 år av 15 som hade lägre årsgenomsnitt. Kan man få fram statestik från 59?
 Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Rekordvinter
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2006, 15:23:17 »
Där ser man, om inte den statestiken är mycket lokal, har vädergubbarna dålig koll.
Trevlig sida var det, vet du hur normaltemp är uträknad? Är det medel alla år sen 1959? I så fall kommer den siffra att ändras med åren, hittade bara 1 år av 15 som hade lägre årsgenomsnitt. Kan man få fram statestik från 59?
 Thumbsup
jag vet inte hur medelåret är uträknat.
det är väldigt lokala mätningar. det är en kille med egen väderstation en mil från där jag bor
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Rekordvinter
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2006, 15:47:08 »
Senaste våren sedan 1942 är det i alla fall om man ska tro SMHI. Och väldigt kall mars.

MVH/Gano

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Rekordvinter
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2006, 16:19:07 »
Usch ja, jag minns det som igår.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Rekordvinter
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2006, 07:56:51 »
Nån som vet hur SMHI räknar?
Tar dom medel på hela Sverige o läggerihopp?
i sonna fall kanske alla utom skåne har haft normal vinter & skåne lär väll ha haft kallare än normalt = det totala blir kallaste vintern på länge.

Jag bor ju så nära den väderstationen jag länka till så den är bra som jämförelse för mig.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!