0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tanken hade i så fall varit att styra på en extern inhomhusgivare. Och genom att "sätta" inomhustemperaturen till olika värden få kompressorn att köra eller inte köra. Tanken är inte att den står still om det blir kallt, utan att den kör extra när det är billigt för att sen hålla värmen ett tag. Beror väl på hur trög uppvärmningen är om det håller eller inte. Men eftersom elpriset här kan vara 20-30 gånger dyrare på dagen hade man kunnat köra den ganska länge på natten istället för på dagen. Som sagt, det var idéen, men inte en aning om det faktiskt håller rent praktiskt.
Vet inte exakt vilken typ av temperatursensor som används men är nog bara resistiv. Man ju börja med- mäta resistansen i sensorn vid 20 grader- mäta resistansen när man värmer upp den till tex 40 graderFrågan är hur pumpen beter sig när den blir 40 grader. Stannar kompressorn och eltillskotten då? Stannar dom också när den kopplas ur helt? I så fall blir det en enkel lösning, då handlar det bara om att man måste ha en liten lösning som helt enkelt kan switcha in/ur sensorn med ett litet relä. Annars får man switcha in ett motstånd som tex motsvarar 40 graderJag skulle använda en raspberry Pi och Node-RED för själva logiken samt styra ett relä. Det mesta kan då göras i princip utan programmering. Då kan du styra allt på scheman, ute temperatur, min/max etc etc och jag tror du även skulle kunna få in smart price adaptation via nått api
Har du lyckats hitta nåt smart sätt att lösa detta quas? Är ute efter samma sak och din post är enda träffen på internet i ämnet Är inte ute efter en totallösning som täcker in allt, utan endast en "fullösning" där jag t.ex. kan skicka in 50 grader på den externa inomhusgivaren under tider man vet att elen är extra dyr, för att stänga av pumpen temporärt. På natten tvärtom. Om man sedan kunde styra tiderna med någon smart termostat liknande Ngenic Tune vore det såklart en bonus.