0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, vi är lite i samma sits och jag har både erfarenheter och frågor som kan passa denna tråd med det jag sett kommit upp.Hakar på här nu när byte från 310 till 370 gjorts.Håll koll på här med tidfaktor för elpatron om du nu slutar blockera den - kanske inte gör så mycket på elanvändningen, men ger varmvatten. Inte helt klart för mig vad den står för, men jag tänker att det motsvarar timmar på 4,6kW (om man nu har det inställt som max för elpatronen). Får passa på att kolla elmätaren jag har när den går, men det är bara nattetid jag schemalagt att den får gå Detta eftersom jag har både en vedvärmd panna ansluten och en LLVP. Tanken är att elpatronen ska säkra varmvatten utifall jag inte eldat och det är kallt. Det brukade räcka för dagen på den tidigare 310:an. Jag tycker mig dock märka en skillnad mot 310:an - varmvattnet i toppen kyls snabbare i 370. Är det någon som vet hur "prioritet varmvatten" egentligen fungerar? Det är ju inte någon växelventil som ömsom gör värme/varmvatten på det sätt många moderna värmepumpar gör. Jag skulle "automagiskt" vilja att 370 ströp framledningstemperaturen för att kompressorn ska klara varmvattnet om elpatronen är blockerad. Det skulle vara "prioritet varmvatten"! Låg värmekurva räcker bara en bit. Handshuntning några ggr per år funkade faktiskt rätt bra på 310:ans sista levnadsår, men hoppades med alla inställningsmöjligheter på 370 slippa detta.