Kopplade du bort hela transformatorn? Om den slutat fungera så kan den bli en källa till kortslutning och "klippa" någon säkring. Kanske det som hänt nu? Känns inte helt rimligt i just ditt fall med tanke på det gick bra att ha den inkopplad med fläkt så länge. Men vem vet?
Om du vet var spänningen försvinner så är det lättare att ringa in problemet i alla fall.
Köp Biltemas billiga multimeter för 120 kr.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521Sätt kablarna som på bilden (viktigt), använd första läget höger om off. (VAC 600) så mäter du förmodligen allt relevant. Vill du kontrollera säkringar med osynliga fel så finns det en funktion för det också. Den symbolen som påminner om ljud.
Finns andra billiga multimetrar som funkar bra förstås där ute. Clas Ohlsson etc.
Använd gärna handskar under mätarbeten. Jag har klantat mig två gånger och blivit räddad två gånger av min instinktiva handskanvändning. (Diskmaskin som hade strömförande oisolerade kabelskor i stand by som jag lutade mig emot när jag skulle dra loss en slang). Andra gången byglade jag två kontakter med en skiftnyckel med gummihandtag, men vet inte varför jag inte tänkte på att handsidan var metallisk... Detta är en klassiker med skruvmejslar som har genomgående metall. Men mänskliga klantfel är ju de som är som farligast, handskar på först så kittlar det knappt nämnvärt istället. Aja nog med kuriosa.