Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe750 där elpatronen går in istället för kompressorn
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe750 där elpatronen går in istället för kompressorn (läst 1120 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Morgan Nielsen
Gäst
Morgan Nielsen
«
skrivet:
29 oktober 2021, 22:39:39 »
Citera
Hej
Min frånluftvärmepump beter sig märkligt åt. Förra vintern var jag jättenöjd då jag kunde hålla bra inomhustemperatur hela vägen ner till -10 grader innan eltillsatsen slog till. Avluften låg oftast på -15 grader och den avfrostades ett antal gånger per dygn. Men i våras började den ibland agera märkligt då kompressorn sjönk i frekvens och avluften låg mellan 0 till +5grader. Samtidigt började eltillsatsen slå till??? Då jag slog från eltillsatsen blev det istället kallt i huset och avluften låg fortfarande kvar på något varmare än 0 grader. Men sen efter några dagar körde den med -15 grader avluftning igen.
Nu under hösten har den börjat göra så igen och nu går det ibland 2-3kW eltillsats trots att avluften mer eller mindre konstant ligger på mellan 0 till 5 plusgrader? När jag var i kontakt med Nibe fick jag svaret att det finns "inbyggd intelligens" som gör att den känner av när det är bättre att eltillsatsen går istället för att bla frånluftvärmepumpen inte ska behöva avfrosta så mycket och även för att förlänga livslängden. Ni som har en Nibe750, beter er frånluftsvärmepump sig så? För mig känns det märkligt att inte kompressorn mer eller mindre går konstant och att eltillsatsen kompletterar när den inte "orkar".
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2621
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
SV: Nibe750 där elpatronen går in istället för kompressorn
«
Svar #1 skrivet:
30 oktober 2021, 05:39:39 »
Citera
kanske förångargivaren har lossnat, blir inte klok på dessa pumpar, det är fan mer strul än funktion i dom, verkar inte vara många nöjda, alltid något trassel.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1963
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #2 skrivet:
30 oktober 2021, 17:05:53 »
Citera
Citera
"inbyggd intelligens"
Hoppsan, den verkar ju arbeta väldigt smart. Konstiga svar du fick från kontakten med leverantören..känns ju mer som bortförklaringar. Självklart ska kompressorn användas i första hand före eltillskott, vad är det för konstigt snack om att undvika avfrostning och längre livslängd?? Alla vet ju att de nyare pumparna behöver pausa, normalt en kortare stund varje timme, för att avfrosta. Inget konstigt med det men just 750 har haft (eller har fortfarande) problem med extremt långa avfrostningar och även fall där den isar igen (finns bilder på detta forum). I senare versioner har man lagt in värmekabel för att påskynda avfrostningen
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2621
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #3 skrivet:
30 oktober 2021, 21:03:31 »
Citera
tycker styret i 730 och 750 är knepigt, dessutom tycker jag det är värdelöst att du som kund inte ens kan manuellt avfrosta med värmestavarna. Något är riktigt fel när den hellre väntar så gradminutrarna går ner på flera hundra minus, för att sen kicka in elpatron för fullt för att jobba igen underskottet, istället för att öka frekvensen på kompressorn.
Loggat
d98josu
Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
Expert på värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 473
Karma +0/-0
Kön:
Alla Nibeproblem går att lösa!
d98josu
«
Svar #4 skrivet:
31 oktober 2021, 18:03:00 »
Citera
Hej Morgan. Har du den uppkopplad mot uplink? Vid höga frekvenser säg runt 80+ Hz skall förångaren visa -15 till -17 och avluften brukar vara 3-5 grader varmare. Diffar det säg 10 grader har du nog mycket is eller läckage på köldmedie.
Loggat
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.
Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.
Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 =
6490
kWh
2017 =
6509
kWh
2018 =
6338
kWh
2019 =
6547
kWh
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
01 november 2021, 16:22:19 »
Citera
Den kan vara känslig för frånluftsflödet också, dippar luftflödet så kommer den minska på effekten.
Jag vet inte säkert om den använder den inbyggda luftflödesgivaren till detta eller enbart går på förångartemp?
Håller med om att den modellen verkar krångla en del, Nibe har inte "tur" med sina frånluftsvärmepumpar direkt.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 900
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
ch85st
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info