Hej,
Vi har precis helrenoverat vårt äldre hus ute på vischan några mil norr om Umeå och vi har tänkt installera en LLVP som sista grej innan inflytt, tyvärr går jag bet i djungeln av märken och modeller och tänkte om ni har några råd!
Huset är byggt delvis timrat 1800tal och tillbyggd 1950. Totalt Ca 120m2 fördelat på två våningar, tvåglasfönster och ganska dragigt på de sidor som ännu inte har tilläggsisolerats.
Vi bor 4km från havet så vi får inga extrema temperaturer utan brukar vara som absolut lägst -25, generellt sett är det 0 till -12 under vintermånaderna, med 2-3 veckor runt -20 i jan/feb.
Det är i dagsläget endast oljefyllda direktverkande radiatorer som enda uppvärmning. Jag är osäker på tidigare årsförbrukning men tror den var ca. 28000 inkl hushållsel på en familj om 4 med en äldre, väldigt dåligt placerad och svag LLVP som inte längre lever.
Bifogar en bild på planlösning. Placeringen är tänkt i hallen (markerat rött) så den kan blåsa åt dom flest rummen på nedervåningen.
Trappen är inbyggd vilket tyvärr minskar luftflödet uppåt.
Jag har fått offert på en IVT 600 Aero men undrar om den inte är lite väl klen?
Jag har tittat en del på Panasonic HZ35XKE och Daikin SX35, men jag blir inte riktigt klok vad man bör välja. Eller är det två innerdelar man bör gå efter?
/Niklas