1. Lastbalansering i form av att värmepumpen övervakar inkommande faser finns. Där åtgärden är att värmepumpen ser till att inte göra sig skyldig till överbelastning. Så med andra ord, värmeproduktion eller varmvattenproduktion skjuts fram tills det är möjligt igen. Eller annan fasanvändning om möjligt. Då behöver t ex inte en spis eller elbil kommunicera med värmepumpen när den då är "först ut".
Tekniken har funnits ganska länge, undersök din anläggning om det har stöd för det. Ofta följer det med prylar som installatören inte ber elektrikern stoppa in i elcentralen.
2. Värmepumpen "garanterar" att det som lämnar den är fritt från legionella. Du behöver inte ha 57 grader ur den. Det räcker med periodisk höjning. Elberedaren kan du ändra från 2-fas 3 kW till 1 kW 1-fas. Välj den mest lediga fasen. Bara beredaren orkar gå över 60 grader någon gång ibland så är syftet uppfyllt. Det borde den lyckas med varje dag trots effekten. 14:e dag är vad den behöver klara.
Om du har 57 grader varmvattentemperatur i värmepumpens beredare så betyder det är du borde ha en del elpatron involverad i varmvattenproduktionen dagligen. Det borde betyda att du tar onödig kapacitet från elbilsladdningen.
Men detta ska ju regleras bort av strömavkännare i elcentralen, du får kolla om ditt system har stöd för detta.
Överväg reglera ner varmvattentemperaturen i pumpen. Oftast, men beroende på konstruktion så behöver en intern beredare använda höga strömmar för att slutvärma varmvattnet en kortare stund. Det känns sådär för din elbilsladdning. Sänker du till fabriksinställning så behöver du osannolikt elpatron till dagliga uppvärmningar.
---
Har du arbetat med att hålla ner laddströmmarna? Det finns ingen vits att snabbladda om batteriet har den kapaciteten som behövs för morgondagens körning.
Desto längre tid batteriet är laddat mer än 50%, desto mer slits det. Även hur mycket mer över 50% handlar om hur mycket det slits, där 100% är mest slitage.
Det samma gäller spegelvänt under 50%. T ex 10% och 90% är ohälsosamma tillstånd.
Desto snabbare man laddar batteriet, desto längre tid kommer det befinna sig på 100% med andra ord, det jag vill lyfta. Undviker du detta håller du ner strömmarna också och allt hemma fungerar utan kompromisser. Även viktigt under vintertid där värmesystemet måste ha kontinuerlig tillgång till höga strömmar.
Bilarna lär ha varierade möjligheter till styrning. Sedan om man har timprisavtal så blir det hela lite annorlunda också när elpriserna är låga bara på natten.
Vissa elbilsladdare har egen strömövervakning för huset, så som många moderna värmepumpar har. Då laddar de från de faserna som är tillgängliga.