Är det slinga som varmvattnet går från kallvatten till varmvatten? De behöver inte varmare vatten än du har. Men har man varit borta ett par veckor så bör man spola ut varmvatten 3-5 minuter med så liten ångbildning som möjligt.
Är det förrådsberedare måste temperaturen vara leginellasäker.
Det var väldigt mycket med 8000 per månad. Något har inte funkat som det ska känns det som?
Står värmepumparna utanför lägenheten eller utomhus?
Du får hålla koll på ET A så den gör det den borde göra, okända pumpar kan fungera som om de vore felkonstruerade i kalla temperaturer. Lite elmätning och observartioner kanske vore något till vintern?
Min styrning är komplicerad. Det är som en Nibe SMO fast från blank papper. Rätt skönt för jag kan göra exakt vad jag vill, bara fantasin som sätter gränser.
Hoppade på fastpris nyss, så har avaktiverat dimprisstyrningen i samband med det. Får se om jag gjorde rätt eller inte, ser ut som jag borde varit kvar.
Oftast var värmepumpen blockerad för all drift alla dyra timmar förutom en kort körning under dagtidens billigaste timme, bara fram till börvärde i arbetstanken. Sen på kvällen runt 21-23 så körde den fram till börvärde igen. Timmen därpå återhämtning så värmen kommer ikapp. Sen börvärde fram till sista billiga timmen, då höjdes börvärde till 52 grader så den fick leva på det fram till körningen under dagtiden.
Hade tänkt att utveckla det lite mer än så. Men det får nog bli nästa gång med timpris.
Det svåraste när man inte har full kontakt med sitt styrsystem tänker jag är återhämtningsfasen. Den ska jobba ikapp inomhustemperaturen som sjunkit utan att köra elpatron. Återhämtningen ska vara lagom mycket.
Det löser den bara om den inte timprisoptimerar för mycket under dyra tiden. Kanske bättre att köra en billig körning mitt på dan än använda elpatron under upphämtningen.
Sen mitt på vintern kan man inte använda nästan någon optimering alls, för det finns ingen nämnvärd överproduktionskapacitet så som under vår och höst. Så där emellan kan kan koda lite hur påverkan ska vara.
Sen kan man blanda in förutspådd utomhustemperatur i det hela för att göra det ännu mer spännande.